Chia semínka jsou plná zdraví a energie

Chia semínka byla ještě před nedávnem u nás poměrně neznámou a exotickou věcí. Teď ale není problém je koupit, ať už ve zdravé výživě, nebo na internetu. Víte, čím našemu zdraví prospívají, a jak je nejlépe konzumovat?

Chia semínka jsou plná zdraví a energie

 

Recepty na zdravé dobroty z chia semínek jsou velmi jednoduché, a možná proto jsou i tak populární v dnešní uspěchané době. Tato semínka pocházejí z rostliny s názvem šalvěj hispánská (Salvia hispanica), rostoucí v Jižní Americe. Jedná se o semínka velikosti máku, která mají buď černou, nebo bílou barvu.

Řadí se mezi superpotraviny s velmi zajímavou výživovou hodnotou. Obsahují totiž téměř dokonalý poměr omega-3 a omega-6 mastných kyselin. Jsou také zdrojem bílkovin, minerálů (vápníku, hořčíku, fosforu, draslíku, manganu, zinku) a vitaminů skupiny B. Obsah vápníku v chia semínkách předčí většinu mléčných výrobků! Další důležitou složkou je vláknina, která zabírá asi 40% jejich hmotnosti!

Kladem je i to, že tato semínka jsou přirozeně bezlepková. Pomáhají udržet stabilní hladinu cukru v krvi, oceníte je při hubnutí i sportu. Díky tomu, že se většinou pěstují organicky, není problém je sehnat v bio kvalitě a mohou být součástí všech možných diet a způsobů stravování.

Jak chia semínka konzumovat? Nikdy by se neměla jíst „nasucho". Jíst se mohou syrová i tepelně opracovaná, ale vždy by se měla předem namočit v nějaké tekutině. Díky vysokému obsahu vlákniny ve vodě nabobtnají, a svůj objem zvětší až 12x. přitom se změní v jakýsi gel. Žádoucí je tedy nechat je namočit několik hodin v mléce, jogurtu, vodě, šťávě, kaši nebo jiných tekutinách. Hodí se i do pekárenských produktů. Účinně nahradí zahušťovadla v některých jídlech, a dokonce je lze využít jako náhradu za vejce v některých receptech. Chia semínka se hodí do smoothie, a můžete si z nich vyrobit skvělý puding. Stačí je nasypat do mléka (živočišného nebo rostlinného, přidat ovoce, oříšky, skořici a další věci, které máte rádi, zamíchat, a nechat přes noc v lednici.

Kolik semínek denně sníst? Doporučují se dvě až tři lžíce denně, rozdělené do ranní a večerní porce. Pokud jich ale sníte více, ničemu to nevadí.

Magdalena Vašková

 

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info