Jóga – tělo, duch a vesmír v dokonalé harmonii

Jóga je v posledních letech velmi oblíbená pro svoji schopnost zvyšovat fyzickou i psychickou kondici a zbavovat nás stresu. Mnozí lidé si pod pojmem jóga představí soustavu cvičení, které jim mají přinést pevnou a štíhlou postavu, pocit uvolnění a zbavit je stresu. Avšak cvičení je u jógy pouze prostředkem, nikoli cílem. Jóga je totiž filozofický a náboženský směr.

Jóga – tělo, duch a vesmír v dokonalé harmonii

Jóga a její filosofie

Slovo jóga pochází ze sanskritu a překládá se jako „spojení" – spojení mysli i těla. Jóga není systém cvičení, které nám má pomoci získat pevnou, štíhlou postavu, dobrou psychickou a fyzickou kondici a zbavit nás stresu. Jóga je filozofický směr, náboženský směr, způsob myšlení, jednání, i způsob života. Je jednou z duchovních cest, které nás prý mají dovést k osvícení a sjednocení s vesmírem.
Jóga je prostředkem jak tohoto cíle dosáhnout pomocí soustav cvičení, technik dýchání, držení těla, koncentrace, které jsou nedílnou součástí jógové meditace. K dosažení osvícení slouží osm stupňů, na počátku stojí etická pravidla Yama a Niyaama, třetím stupněm jsou cvičební pozice ásany. Potom následuje ovládnutí prány, tedy vesmírné energie, nazývané pranayama, dalším stupněm je utlumení smyslů pratyahara. Následuje koncentrace, nazývaná dhárana, meditace, nazývaná dhyana, poslední stupněm je osvícení, kterému se říká samádhi.

Zdrženlivost, neubližovat druhým ani sobě, pravdivost, nepřipoutanost, nelpění na něčem, ohleduplnost – jsou jedny ze zásad jógy. K dalším zásadám patří spokojenost se současnou situací, s tím, že zítřek přinese drobnou změnu, a sebekázeň. Nedílnou součástí jógy je poznávání sebe sama a uctívání nejvyššího principu. Jóga má vliv také na výživu. Nemálo lidí, kteří se intenzivně věnují józe, přešlo na vegetariánský či dokonce veganský způsob stravy.

Druhy jógy

Existuje mnoho druhů jógy, klasické i moderní druhy. Hathajóga patří mezi nejznámější druhy jógy, je vyjádřením citu pro harmonii a nástrojem k poznání sama sebe i k osvícení prostřednictvím očištění těla i mysli. Jedná se o silovou formu jógy, nenáročná na pozice. Cvičí se pomalu, důraz se klade na správné dýchání. Tento druh jógy mohou cvičit i lidé se zdravotním omezením a nižší fyzickou kondicí.
Aštanga jóga je dynamický, fyzicky náročný druh jógy, který se skládá z přesně daného pořadí pozic, nazývaných ásány. Tyto pozice jsou vzájemně propojeny tak, aby celek tvořil nepřerušovanou, plynulou sestavu. Součástí tohoto druhu jógy je meditační technika, nazývaná mantry a práce s energií. Vyniása je podobně, jako aštanga, dynamický druh jógy. Tento druh jógy předpokládá základní znalost a praxi cvičení jógy. Klíčový význam má zde cvičení a dechové techniky, jako prostředek k soustředění.

Mezi populární druhy jógy patří powerjóga, bikram jóga, gravidjóga, jóga workout a dance jóga. Power jóga je kombinací hathajógy a aštangajógy. Tato dynamická forma jógy je založena na pravidelném opakování základních prvků a pozic a výdrží v nich. Cvičení powerjógy vyžaduje dobrý zdravotní stav i fyzickou kondici. Bikram jóga je dynamický druh jógy, složený z 26 pozic hathajógy a dvou dýchacích cvičení, přičemž se cvičí v sále při teplotě 42°Celsia. Není třeba dodávat, že tento druh jógy je velice fyzicky náročný. Naopak gravidjóga je druh relaxační jógy, složený z jógové relaxace, ásán a dechových technik. Cílem tohoto druhu jógy je harmonické prožívání těhotenství a příprava na porod.
Powerjóga spojená s klasickým baletem a moderním tanečními technikami je dance jóga. Při dance józe jsou jednotlivé pozice spojovány do sestav. Celek sestav se tančí na jemnou a rytmickou hudbu. Dance jógu mohou cvičit milovníci tance s dobrou fyzickou kondicí. Jóga workout je ve skutečnosti kondičním cvičením na zlepšení fyzické kondice, formování postavy, na podporu hubnutí, který používá pozice jógy. Tento druh jógy mohou cvičit i obézní jedinci s nižší fyzickou kondicí.

Proč cvičit jógu?

Většinu lidí nezajímá osvícení ani uctívání nejvyššího principu a další náboženské a filozofické prvky jógy. Zajímá je především krásné, štíhlé a pevné tělo i dobrá fyzická i psychická kondice. Jaké jsou konkrétní důvody, proč mnozí lidé cvičí jógu?

Jóga pomáhá zvládat stres – stres je zákeřný nepřítel, se kterým se denně setkáváme a kterému se nelze vyhnout. Cvičení jógy má na naše tělo i psychiku relaxační účinky, působí uvolnění a dodává vnitřní zklidnění. Neodstraní sice stres, ale pomůže nám ho zvládat.

Jóga dodává tělu pružnost – některé pozice jógy sice vyžadují velkou mrštnost, mnohdy se však postupuje systematicky od lehčích pozic k těžším. Některé druhy jógy mohou cvičit i lidé s nízkou fyzickou kondicí.

Jóga učí odpočívat – naše tělo potřebuje odpočinek, avšak mnohdy mu ho nedopřejeme, považujeme ho totiž za ztrátu času. Počítáme, kolik toho můžeme stihnout, když zkrátíme potřebnou dobu odpočinku. Pokud naše tělo protestuje, dodáme mu větší množství sladkého či tučného jídla. Jóga učí potřebnému umění odpočívat, jóga relaxací, při které si tělo odpočine a zregeneruje se. Jóga učí vnitřnímu klidu, učí využívat čas, naučí i naslouchat potřebám těla.

Jóga zlepšuje koordinaci těla – mnozí lidé mají sedavé zaměstnání nebo zaměstnání, při kterém jsou jednostranně zatěžovány některé svaly. Obojí se negativně podepisuje na koordinaci těla i na zdraví. Plynulým přecházením z jedné pozice do druhé a soustředěním se na jejich správný výkon se zlepší koordinace vašeho těla.

Jóga zbavuje problémů s dýcháním, bolestí zad i kloubů a posiluje svaly – jedním z následků sedavého způsobu života jsou bolesti zad a kloubů. Jóga dokáže rychle odstranit bolesti a rovnoměrně posílit svaly. Některé druhy jógy působí jako rehabilitační cvičení, nezatěžuje klouby. Cviky se provádějí pomalu a současně se protahuje tělo.

Jóga přispívá ke zdraví srdce i cév – přestože při józe neběháte ani neskáčete, váš pulz bude stejný, jako kdybyste běhali nebo skákali. Při józe snáší srdce lépe větší zátěž. Dlouhodobé cvičení jógy snižuje krevní tlak, zvyšuje maximální množství příjmu kyslíku, zlepšuje okysličení těla a stabilizuje tepovou frekvenci.

Jóga podporuje proudění lymfy a tím o detoxikaci těla – plynulým přecházením z jedné pozice do druhé se masírují orgány, protahuje se tělo a následně dochází k hladšímu a rychlejšímu proudění lymfy. Následně dochází k lepší očistě těla od škodlivých odpadních látek i k posílení imunitního systému.

Jóga pomáhá při hubnutí – mnohé ženy se trápí různými dietami a přesto nehubnou. Jóga zrychluje metabolismus, zejména metabolismus tuků. Díky dechovým cvičením se při józe spaluje přednostně útrobní tuk, kterého se jinak zbavujeme obtížně. Jóga učí pravidelnosti a střídmosti i ve stravě. Jóga a přejídání se nejdou dohromady.

Kdy začít cvičit jógu? Kdykoli, kdy vás tento typ cvičení osloví.

Evžena Janovská

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info