Několik triků na zrychlení metabolismu

Mnozí z nás si představují obézní lidi jako ty, kteří spořádají obrovské porce jídla. To však vůbec nemusí být pravda. Někteří obézní lidé ve snaze zhubnout počítají kalorie, snaží se jíst co nejméně, a přesto se jich kila drží, zatímco o některých štíhlých lidech se nedá říci, že by jedli málo a přesto zůstávají štíhlí. Na vině je metabolismus. Je velkou chybou stěžovat si na pomalý metabolismus a tvrdit, že je třeba se smířit. Metabolismus je totiž možné zrychlit. Prozradíme vám pár triků, jak ho zrychlit.

Několik triků na zrychlení metabolismu

Zapomeňte na jednorázové diety – je hrubou chybou držet jednorázovou drastickou dietu bez pohybu, bez cvičení. Při této dietě tělo zaznamená snížený energetický příjem, případně hladovění a okamžitě přepne do nouzového režimu, tím, že zpomalí metabolismus na minimum. Následkem toho se uloží do tukových zásob téměř všechna zkonzumovaná potrava, i to, čeho by si vaše tělo jinak ani nevšimlo. Naše tělo nerozlišuje mezi dietou a hladověním, drastickou jednorázovou dietu vnímá jako hladovění, jako stav ohrožení. Následně shromažďuje energii na horší časy. Po návratu k běžné stravě tělo spoří a ukládá vše do tukových zásob pro další možné období hladu. Kromě toho je tělo po drastické dietě vyhládlé, a nutí proto svého majitele k vyššímu příjmu energie. Výsledkem je jo-jo efekt. Při hubnutí omezte příjem energie, změňte množství i skladbu stravy, nesmíte však hladovět. Správně zvolená strava podpoří váš metabolismus.

Nastartujete metabolismus snídaní – snídaně má být první jídlo dne, pokud zrovna nejste po noční směně. Správně zvolená snídaně nastartuje metabolismus, zasytí a dodá energii.

Jezte pravidelně – jíst méně, ale častěji, je velmi známá a osvědčená zásada. Pravidelností v jídle předejdete hladovění a tím i zpomalení metabolismu.

Jezte hodně potravin, bohatých na bílkoviny a vlákninu – tělo musí na zpracování vlákniny a bílkovin vyvinut mnohem více energie než na zpracování tuků a sacharidů, což následně zrychlí metabolismus. Kromě toho vláknina a bílkoviny vás na delší dobu zasytí.

Nezapomeňte na pitný režim – každý ví, že máme pít, záleží však také na tom, co pijeme. Slazené limonády nám sice zaženou žízeň, avšak dodají našemu tělu spoustu kalorií. Kromě toho odvádějí vodu z těla a dehydratují ho, dehydratované tělo má pomalejší metabolismus. Vhodná je voda, neslazené nápoje, šťávy z čerstvé zeleniny, ovoce, čaje. Zelený čaj a matcha tea obsahují dokonce látky, které podporují spalování tuků a zrychlují metabolismus.

Dopřejte svému tělu dostatek vhodného pohybu – anaerobní druh pohybu, mezi něž patří svižná chůze, nordic walking, kardio, jogging, zrychlí váš metabolismus. To však není jediným přínosem pohybu pro váš metabolismus. Pohyb podporuje také nárůst svalové hmoty. Svaly i během klidu spalují více energie než tuku.

Dopřejte svému tělu dostatek odpočinku – nedostatek spánku se negativně podepisuje na metabolismu. Spíte-li míně než pět hodin denně, vaše tělo produkuje více inzulinu, hormonu, který podporuje chuť k jídlu, zejména na sladké a také podporuje ukládání tuků do tukových zásob. Dlouhodobý nedostatek spánku zvyšuje také hladinu ghrelinu, hormonu hladu. Lidé s vysokou hladinou ghrelinu mají snížený pocit sytosti, což je důvodem, proč se přejídají. To ale není vše. Hormon ghrelin stimuluje tvorbu kortizolu, hormonu, který podporuje ukládání tuků do tukových zásob.

Dbejte na dostatek hořčíku ve stravě – hořčík způsobuje uvolnění, čímž pomáhá zvládat stres. Je známé, že lidé, kteří žijí dlouhodobě ve stresu, mají nedostatek tohoto minerálu.

Zvládejte stres – okamžitý stres je pro nás dokonce užitečný, zatímco dlouhodobý stres nám po všech stránkách škodí. Výjimkou není metabolismus. Chronický stres brání spalování tuků i tvorbě svalů. Další způsob, kterým negativně ovlivňuje metabolismus, je podpora tvorby hormonu kortizolu. Tento hormon podporuje ukládání tuků zejména v oblasti břicha. Stresu se nelze vyhnout, je však možné ho správně zvládat. Mezi typy, jak správně zvládnout stres, patří dostatek pohybu, zejména v přírodě, meditace, zájmová činnost, setkávání se s přáteli. Důležitý je také postoj k situacím, hrabání se v minulosti a vyčítání si chyb rozhodně neprospěje vaší psychice ani vašemu metabolismu a tím ani štíhlé linii

Evžena Janovská

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info