Paobrazy, optické klamy. Víte, čím jsou způsobeny?

Veškeré zrakové vjemy nám umožňují dva druhy buněk na sítnici oka – tyčinky a čípky. Zatímco ty první, tyčinky, nám umožňují vnímat světlo, tmu a tím také všechny odstíny šedi, čípky jsou nápomocné při vnímání barev a jsou plně aktivní jen při dostatečném osvětlení.

Paobrazy, optické klamy. Víte, čím jsou způsobeny?

 

Už na počátku 19. století se mnohými výzkumy (např. T. Young (1802), H. von Helmholtz (1852) dokázalo, že lidské oko vnímá pouze tři barvy – zelenou, modrou a červenou a všechny ostatní vznikají jejich kombinací. Dalo by se říci, že existují 3 specializovaní typy čípků, každý pro jednu ze základních barev. Podle toho, které z nich jsou aktuálně aktivovány a jak silně, vznikají v naší mysli vjemy ostatních barev.

Jiní vědci (například Ewald Hering) také tvrdí, že existují 3 skupiny čípků, z nichž ale každý má být citlivý pro dvojici protikladných barev (tedy jeden na červenou a zelenou, další na černou a bílou a třetí na modrou a žlutou). Tato teorie by lépe vysvětlila existenci paobrazů.

Paobrazy patří mezi velice oblíbené optické klamy. Jsou založené na principu stejném jako u negativu fotografie. Negativní paobraz vjemu vzniká v naší mysli po prodlouženém vystavení podnětu. Pokud se dlouho koukáte na obrázek s výrazně ohraničenými barvami, ve vaší mysli zůstane na několik vteřin stopa zrakového vjemu v negativní podobě (tedy po pohledu na čistou plochu se nám ukáže opačná barva, než jaká byla na originále). To znamená, že co bylo na původním obrázku černé, ukáže se nám na bílé (nebo šedé) ploše jako bílé; co bylo modré, bude žluté; co bylo červené, bude zelené, a co bylo fialové, bude oranžové a naopak.

Hering a další vysvětlují paobrazy tím, že pokud se dlouho koukáme například na zelené pruhy, silně se aktivují buňky citlivé na zelenou. A pokud se následně přestaneme koukat na zelenou, tato část buněk je dočasně vyčerpaná a normálně reaguje jen ta část těchto buněk citlivá na opačnou barvu- tedy na červenou, a proto na chvíli naše vidění takzvaně přeskočí v opačnou barvu.

Ať je to jakkoli, paobraz je rozhodně fascinující záležitostí.

Po dobu asi půl minuty až minuty sledujte při dostatečném osvětlení obrázek a poté se podívejte na bílou plochu vedle (anebo na papír či zeď). Co vidíte?

vlajka

Opět sledujte po dobu asi 30 sekund- minuty černý bod uprostřed srdce a poté se podívejte na bílou plochu vedle. Také vidíte červené srdce s modrým okrajem, které se vám na chvilku objevilo na bílém podkladu?

srdce

Lucie Džurdženiková

 

Obrázek: © altankoman | MorgueFile

Předvolby soukromí
Soubory cookie používáme k vylepšení vaší návštěvy tohoto webu, k analýze jeho výkonu a ke shromažďování údajů o jeho používání. Můžeme k tomu použít nástroje a služby třetích stran a shromážděná data mohou být přenášena partnerům v EU, USA nebo jiných zemích. Kliknutím na „Přijmout všechny soubory cookie“ vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním. Níže můžete najít podrobné informace nebo upravit své preference.

Zásady ochrany soukromí

Ukázat podrobnosti
Naše webová stránka ukládá data na vašem zařízení (cookies a úložiště prohlížeče), aby bylo možné identifikovat vaši relaci a dosáhnout základní funkčnosti platformy, zážitku z prohlížení a zabezpečení.
Můžeme ukládat data na vašem zařízení (soubory cookie a úložiště prohlížeče), abychom mohli poskytovat doplňkové funkce, které zlepšují váš zážitek z prohlížení, ukládat některé vaše preference bez uživatelského účtu nebo bez přihlášení, používat skripty a/nebo zdroje třetích stran, widgety atd.
Použití analytických nástrojů nám umožňuje lépe porozumět potřebám našich návštěvníků a tomu, jak naši stránku používají. Můžeme použít nástroje první nebo třetí strany ke sledování nebo zaznamenávání vašeho procházení našich webových stránek, k analýze nástrojů nebo komponent, se kterými jste interagovali nebo je používali, k zaznamenávání konverzních událostí a podobně.
Můžeme používat soubory cookie a nástroje třetích stran k vylepšení nabídky produktů a/nebo služeb naší nebo našich partnerů, její relevance pro vás na základě produktů nebo stránek, které jste navštívili na tomto webu nebo na jiných webových stránkách.

Přihlášení