Potravinové doplňky, umělé vitamíny – jsou vážně tak zdravé?

To, že naše tělo potřebuje dostatek živin ve správném poměru, dnes ví snad každý. Pokud nemáme pestrou stravu, může se nám zdá jednoduché koupit si nějaký vitaminový přípravek nebo potravinový doplněk v potravinách nebo lékárně. Jsou ale umělé suplementy opravdu tak zázračným řešením?

Potravinové doplňky, umělé vitamíny – jsou vážně tak zdravé?

Jak se zorientovat v moři rozporuplných informací? Zaručení zastánci přírodního životního stylu jsou proti jakýmkoliv umělým náhražkám, naproti tomu výrobci těchto produktů se nás snaží přesvědčit, že jen s nimi se budeme těšit zdraví.

Lidé často tyto přípravky kupují jako prevenci nemocí. Chtějí svému tělu dodat to, co potřebuje, ale mnohdy nemají dostatek informací o tom, jak by to měli učinit. Umělé doplňky nemusí obsahovat látky, které umožňují tělu je relevantně využít, jako je tomu většinou u ovoce a zeleniny. Na druhé straně je zde situace, kdy nám lékař ze zdravotních důvodů doporučí užívat nějaký konkrétní vitamín či minerál, který nám schází z důvodu nějaký problémů.

Pozor na dovážené plodiny

Dietologická doporučení hlásají jíst co nejvíce pestré stravy, především ovoce a zeleniny v pravidelných dávkách. Ty totiž fungují nejen jako zdroj vitaminů a minerálů, ale i dalších látek, které pomáhají žádoucímu průběhu procesů v těle. Obrovský význam má vláknina.

Skladováním a zpracováním plodin ale může docházet k výraznému poklesu v nich obsažených užitečných látek. Pokud si v létě na zahrádce utrhneme z jabloně jablko, je to něco jiného, než když si ho koupíme na konci zimy v obchodě. Nehledě na plodiny dovážené tisíce kilometrů po moři a další podobné případy, kdy k nám ovoce a zelenina cestují přes půlku světa. Sice zpestří naši tabuli, ale spíše vzhledově, případně chuťově, cenných látek ale výrazně ubyde. Proto bychom si je sice měli dopřát, ale neměli bychom spoléhat na to, že nám dodají všechny potřebné živiny. Nehledě na možný obsah pesticidů, hnojiv a dalších škodlivých látek.

Pokud máte možnost konzumovat plodiny vlastnoručně vypěstované nebo od lokálních pěstitelů či bio zemědělců, využijte ji, jak nejvíce můžete. Čerstvé plodiny jsou bohaté na živiny, navíc chutnají nesrovnatelně lépe. Pokud nemáte dost zdrojů vitaminů v přírodní podobě, můžete sáhnout po těch umělých, ale nepovažujte je za samospásné. Jsou spíše takovým nouzovým řešením. Měli bychom si u nich rovněž dávat pozor na předávkování, obzvláště u některých, třeba vitaminu A.

Pestrost stravy především

Syntetické přípravky mohou obsahovat velmi komplexní výčet prvků. S jejich využitím to už ale tak slavné být nemusí, je k němu totiž potřeba i dalších látek, což jsou například flavonoidy nebo vláknina, pro příslušné chemické reakce. To, že si denně berete multivitaminovou tabletu, tedy rozhodně není záruka, že jste svému tělu dodali, co potřebuje. Pestrá a vyvážená strava je zárukou větší.

Zastánci syntetických přípravků oponují tím, že je v nich dáno množství jednotlivých vitaminů, což v ovoci a zelenině není, tam je to vždy rozdílné podle růstu, zrání, skladování a dalších faktorů. Pestrost stravy ale absenci důležitých živin eliminuje. Pokud jeden den přijmeme daného vitamínu o něco méně a druhý zase o něco více, dokáže si s tím tělo skvěle poradit.

Nic není černobílé

V ovoci a zelenině je spoustu cenných látek dohromady, nejen vitaminy nebo minerály. V tabletách nebo šumivých přípravcích jsou navíc obsaženy různé doprovodné látky, pro tělo celkem zbytečné. Otázka by neměla rozhodně znít: Doplňky stravy nebo ovoce a zelenina? Ovoce a zelenina by měly tvořit nedílnou a výraznou část našeho jídelníčku. Pokud je potřeba, nastupují k tomu všemu i doplňky stravy, nejlépe na doporučení dietologa nebo lékaře. Době nachlazení a chřipek je vhodné tělo podpořit především vitaminem C, ale i ten můžeme poměrně snadno dodat přírodní formou. Není ale na škodu koupit jej v tabletkách a předejít tak nemoci.

Magdalena Vašková

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info