Rostlinné steroly pro snížení hladiny cholesterolu

Cholesterol je látkou pro naše tělo nezbytnou a zcela se mu vyhnout nemůžeme. Najdeme ho v každé buňce, potřebujeme ho pro fungování organismu. Nesmí ho být ale příliš. Tělo přijímáme v potravě a také si jej částečně dokážeme vytvořit sami. V nezdravém jídle ho bývá více než je vhodné, proto dnes působí spíše jako strašák. Pomoci nám může zdravější životní styl a konzumace rostlinných sterolů.

Rostlinné steroly pro snížení hladiny cholesterolu

Jakmile máme hladinu cholesterolu v krvi vyšší než 5 mmol/l, vystavujeme tělo zvýšenému riziku. Ukládá se totiž do stěn cév, zužuje jejich průtok a vzniká ateroskleróza. To zvyšuje riziko kardiovaskulárních potíží a onemocnění.

Rozlišujeme dva typy cholesterolu, které by měly být ve správném poměru, LDL a HDL cholesterol. HDL podporuje transport LDL cholesterolu do jater a jeho odbourávání. Jak je známo, cholesterol najdeme jen v živočišné stravě, v rostlinné nikoliv. V mnoha potravinách rostlinného původu se vyskytují látky ze skupiny sterolů, které pomáhají hladinu LDL cholesterolu snižovat. Říká se jim fytosteroly. Je tedy třeba nejen dbát na množství tuku, které jíme, ale i na tom, jakého je původu a jaké má složení.

Rostlinné steroly najdeme v rostlinných olejích, v luštěninách, ořeších, ovoci a zelenině. Navíc kvalitní rostlinné oleje, margaríny nebo ořechy obsahují nenasycené mastné kyseliny, omega 3 a 6, které také ovlivňují příznivě hladinu cholesterolu v krvi. Fytosteroly jsou cholesterolu strukturálně podobné, takže omezují jeho vstřebávání a snižují jeho hladinu v krvi tím, že s ním „soutěží". V tenkém střevě obsazují vazebná místa místo cholesterolu a tím brání jeho vstřebávání do těla.

Co můžeme pro své zdraví v tomto směru udělat? Snažte se snížit příjem potravin a tuků živočišného původu a naopak do jídelníčku zařadit víc potravin původu rostlinného. Prospěšný je třeba konopný olej, olivový olej, olej z pšeničných klíčků a další. Díky tomu, že přijmete více zdraví prospěšných rostlinných olejů a tuků, přijmete i více fytosterolů. Navíc dnes se tyto rostlinné steroly speciálně izolují a přidávají do potravin, u nás jde především o margaríny. Nejsou to ale všechny margaríny, musí to na nich být označeno. Konzumace rostlinných sterolů působí preventivně proti nemocem a zpomaluje stárnutí. Potřeba je ale také kompletně změnit životní styl a konzumovat fytosteroly dlouhodobě, nárazově to nemá příliš smysl.

Madgalena Vašková

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info