SERIÁL DIETY, 17.DÍL: Krabičková dieta

Krabičková dieta je jednou z módních diet. Je oblíbená u lidí, kteří jsou zvyklí na velké porce jídla a kteří nemají kontrolu nad jeho množstvím a skladbou.

SERIÁL DIETY, 17.DÍL: Krabičková dieta

 

Princip krabičkové diety

Podstatou krabičkové diety je pravidelné stravování a kontrola množství kalorií. Doporučené množství kalorií se rozdělí do pěti denních porcí. Krabičková dieta učí pravidelnému stravování a dává přesná přehled o příjmu kalorií. Patří mezi dlouhodobé diety, drží se několik měsíců. Krabičkovou dietu si můžete objednat nebo si ji připravit doma.

Koupená krabičková dieta

Objednáte-li si krabičku u jedné z firem, které se zabývají přípravou krabičkové diety, dostanete každý den pět krabiček na celý den. Jídla mají optimální složení i počet kalorií. Jíte pouze to, co je v krabičce. Pokud jste zvyklí na větší porce, budete mít hlad, který můžete zahnat zeleninou. Zelenina obsahuje malé množství kalorií. Z nápojů jsou povoleny pouze neslazené nápoje, ideální je voda. Je doporučováno pít 2 až 3 l vody denně. Alkohol není povolen kvůli vyššímu obsahu kalorií. Budete-li jíst pouze to, co je v krabičce, případně budete jíst navíc pouze zeleninu, zhubnete 4 až 6 kg za měsíc. O víkendu je držení krabičkové diety na vás, firmy rozvážejí krabičkovou dietu od pondělí do pátku.

Domácí krabičková dieta

Koupená krabičková dieta není nijak levná, vyjde vás na 8.000,- Kč až 10.000,- Kč měsíčně, kromě toho si nemůžete vybrat jídla, která vám chutnají. Krabičkovou dietu si můžete připravit doma, vyjde vás to levněji. Pokud se rozhodnete připravit si krabičkovou dietu doma, je třeba nad přípravou jídla přemýšlet. Jídlo musí obsahovat bílkoviny, tuky i sacharidy. Z kuchyňských úprav jsou povoleny všechny kromě smažení a fritování. Domácí krabičková dieta klade také velké nároky na sebekontrolu. U domácí krabičkové diety zhubnete za týden maximálně 1 kg.

Z jakých potravin připravovat jídlo pro krabičkovou dietu

Strava by měla být pestrá vyvážená, měla by se řídit zásadami zdravé výživy, pouze by měla být snížena energie. Mezi nejvhodnější potraviny pro krabičkovou dietu patří pečené či dušené kuřecí, krůtí, rybí maso, libová šunka, mléko a mléčné výrobky s nižším obsahem tuků, luštěniny, rýže, brambory, pohanka, celozrnné těstoviny a další výrobky z celozrnné mouky, jako je celozrnné pečivo, vejce, ovoce, zelenina, ořechy, semínka, olivový olej.

Ukázkový jídelníček

Snídaně: Celozrnný rohlík, žervé, paprika.
Dopolední svačina: jahody
Oběd: Pečené kuře s pohankou, míchaný salát z čínského zelí, cibule, paprik a rajčat.
Odpolední svačina: Salát z červené řepy s jablky
Večeře: Zapečená brokolice se sýrem.
Nápoje: voda, neslazený zelený čaj

Úskalí krabičkové diety

Pokud držíte krabičkovou dietu dlouhodobě, naučí vás pravidelně jíst menší porce a zvyknete si také na určitou skladbu potravin. Vrátíte-li se však po té, co se vám podaří zhubnout k vašim předchozím stravovacím návykům, čeká vás jistý jo-jo efekt. Krabičková dieta se nedá držet na dovolené, problém představuje i oslava, návštěvy u přátel či posezeni s nimi. Dalším úskalím je, pokud drží krabičkovou dietu pouze jeden člen rodiny, zvláště když má na starosti přípravu jídla.

Výhody a nevýhody krabičkové diety

Krabičková dieta vás učí při jídle přemýšlet. Celodenní hladovění a následné večerní přejídání neprospívá ani zdraví ani štíhlé linii. Pokud se někdo stravuje ve fastfoodech a konzumuje lahůdkářské výrobky s hojným množstvím pečiva a sušenky či jiné cukrovinky, přibírá na váze. Krabičková dieta učí jíst pravidelně a menší porce. Nevýhodou je nutnost si nosit vlastní jídlo, což je v některých situacích velmi obtížné. Pokud se vrátíte ke svým původním stravovacím návykům, shozená kila naberete zpět. A nejen to, naberete zpět více kil, než se vám podařilo zhubnout. Při hubnutí je třeba nejen zhubnout tuk, ale také si udržet získanou tělesnou hmotnost. Je proto třeba naučit se sestavit si sami jídelníček, který bude vyhovovat vaším potřebám, vašemu životnímu stylu, a zároveň bude odpovídající složením i energetickým příjmem. Je také nutné si umět udělat čas na jídlo, udělat si čas na jídlo znamená udělat si čas na zdraví.

Evžena Janovská

 

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info