Vliv pohybu na naši psychiku

Pohyb má vliv nejen na naše zdraví, ale i na psychický stav. Při dostatku fyzické aktivity se cítíte lépe a také vám to dobře myslí. Prokazatelný je i nižší výskyt depresí u sportovců a aktivních lidí.

Vliv pohybu na naši psychiku

 

Každá, i jednorázová pohybová aktivita představuje určitou terapii, která vede k poklesu psychického napětí, pocitů zmatku a hněvu. Lepší je dát si hodinu chůze nebo si chvíli zaběhat, než sáhnout po sladkostech pro zlepšení nálady. Po těch se vám možná na chvíli uleví díky zvýšení hladiny cukru v krvi, ale za chvíli vám bude ještě hůře, jakmile cukr zase poklesne.

Pro redukci stavů úzkosti je ale lepší středně obtížná pohybová aktivita, než intenzivní zátěž, obzvláště pokud na ni nejste zvyklí. Pokud je pohyb pravidelný, pomáhá nám vyrovnat se se stresem, který nás denně potkává. Do organismu se vylučuje méně stresových hormonů. Vynikající jsou třeba pravidelné procházky se psem, který je sám o sobě takovým zvířecím terapeutem a navíc vás donutí k pohybu, i když zrovna nechcete nebo není nejlepší počasí. Procházky s psím kamarádem mají vliv na stav těla i mysli.

Pohyb posiluje a prokrvuje mozek. Zlepší se proudění krve a zvýší dostupnost neurotransmiterů, tedy chemických látek nutných k přenosu vzruchů. Opakovaná fyzická zátěž v mozku způsobuje chemické změny, které přispívají ke schopnosti učit se a zlepšují paměť. To je důležité jak u dětí, tak dospělých. Můžete zlepšovat duševní schopnosti i s přibývajícím věkem, třeba díky pravidelným procházkám. Fyzická aktivita podporuje u dětí učení a soustředění. Zlepšení aerobní kapacity dokáže podpořit duševní schopnosti, dokonce i řídící funkce mozku spojené s plánováním, filtrováním informací nebo koordinací činností.

Fyzická aktivita prokazatelně zlepšuje náladu. Lidé, kteří se pravidelně věnují nějakému sportu, méně trpí na stavy úzkosti, pocity beznaděje a osamělosti. Díky pohybu jakékoliv intenzity získáte lepší náladu, více elánu do různých aktivit, budete si více vážit sami sebe a podpoříte i své tvůrčí schopnosti. Pravidelný pohyb prokazatelně snižuje příznaky lehčí i těžké klinické deprese. Pozitivní je i uvědomování si sama sebe, svého těla a svých schopností. Pohyb zvyšuje sebevědomí.

Pokud se hýbete, lépe spíte. Pohyb zlepšuje kvalitu spánku a je dobrý i pro chronickou únavu. Ve večerních hodinách se ale věnujte méně náročnému pohybu, abyste spánek nenarušili.

Pro tělo je nezbytný i dostatek odpočinku. A to nejen fyzického, ale i psychického. Nejlepší je na to nenáročná procházka přírodou. Pobyt v přírodě nás donutí zrelaxovat mysl, udělat si pořádek v získaných informacích, uklidní nás a zároveň vzpruží. Proto na něj nezapomínejte. A samozřejmě nezbytnou úlohu pro psychický i fyzický odpočinek hraje kvalitní spánek. Pohyb v kombinaci s dobrým spánkem posiluje imunitu a zlepšuje mozkovou činnost.

Jakou pohybovou aktivitu zvolit? Nejlépe vám pomůže ta, která vás baví a kterou budete provozovat s nadšením. Může to být chůze, běh, jízda na kole, plavání, lyžování, golf, jízda na koni, ale i skákání na trampolíně, sekání dřeva, zahrady, domácí práce nebo aktivita v posilovně. Zkrátka to, co vám přináší radost a naplňuje vás. Je dobré aktivity kombinovat. Nemá cenu do ničeho se nutit. I když je potřeba často překonat určitou počáteční lenost, protože ten pocit později stojí za to. Každý pohyb vyvolává nějaké reakce organismu a vyrovnává emoce. Jakmile se necítíte psychicky dobře, dejte své tělo do pohybu. Porazíte špatnou náladu a uděláte i něco pro své fyzické zdraví.

Magdalena Vašková

 

Obrázek: © Rance Costae | Flickr.com

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info