Péče o zuby

Jak správně pečovat o zuby? Několik kroků k zářivému úsměvu

Je ideálním módním doplňkem, posiluje sebevědomí a zvyšuje sympatie u ostatních lidí. Zářivý úsměv není jen výsadou hollywoodských herců a hereček. Může ho mít každý z nás. K tomu abychom ho docílili, stačí dodržovat jen několik zásad.

Základní pravidlo zní, že bychom si měli čistit zuby dvakrát denně po dobu alespoň dvou minut. Pokud je však možnost, vyčistěte si je také po obědě. Po každém jídle se totiž v ústech množí bakterie, které ničí sklovinu a způsobují kazivost. K zubní péči neodmyslitelně patří návštěva zubního lékaře. Absolvovat bychom ji měli nejméně jednou za půl roku.

Jen kartáček a pasta nestačí

Primárním vybavením je zubní kartáček a správná pasta. Kartáček si vybírejte s rovně zastřiženými měkkými štětinami a vyměňujte jej jednou za tři měsíce. Ideální pasta obsahuje fluorid, jelikož zbraňuje kazivosti zubů až o 30%.  Pokud trpíte záněty dásní či paradentózou, poraďte se o výběru s lékařem. Speciální pasty by také měli používat kuřáci – jsou náchylnější k infekci a páchnutí z úst.

Každý zub se skládá z pěti stran, kartáček však může vyčistit jen tři. Na zbylé dvě strany proto používejte dentální nit či mezizubní kartáček. Nezapomínejte také na jazyk, který stejně jako zuby zachycuje bakterie. Čistěte jej buďto speciální jazykovou škrabkou nebo kartáčkem. Po vyčištění použijte ústní vodu, zamezíte tak nepříjemnému zápachu.

Zubní hygieně dejte čas a pomalými krouživými pohyby očisťujte všechny strany až po zubní krčky. Rozhodně kartáčkem zuby nedrhněte násilím, mohli byste je poškodit. Jestli si nejste jistí, jak správně čistit, požádejte o ukázku vašeho zubního lékaře nebo se objednejte k dentálnímu hygienistovi.

Potraviny: jaké omezit a jaké naopak jíst

Stejně, jako správná hygiena určuje váš úsměv také jídelníček. Nejhorší je sladké jídlo. Cukry přispívají k tvoření zánětů a růstu bakterií. Další škodlivé potraviny a nápoje jsou ty s vysokým obsahem barviv způsobující tmavnutí skloviny. Patří k nim především čaje, káva, borůvky, červené víno či sójová omáčka. Po požití těchto pochutin byste měli dbát na zvýšenou ústní hygienu – napít se vody, vypláchnout si ústa, dát si žvýkačku nebo si nejlépe vyčistit zuby.

Potraviny, které naopak zubům svědčí, jsou jablka, květák, celer a mrkev. Díky abrazivním účinkům fungují jako přírodní „kartáček", navíc stimulují tvorbu slin očisťující ústa od zubního plaku. Citrusy a ananas mají zase bělící účinky, obsahují totiž kyseliny, jež napomáhají odstraňovat bakterie v ústech. Jezte také mléčné výrobky – vápník zpevní váš chrup.

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info