Odpočinek

Cítíte se unaveně a ve stresu? 6 kroků ke kvalitnímu odpočinku

Pravidelný odpočinek je nezbytným faktorem ovlivňující psychickou a fyzickou kondici. Pokud ho nemáme dostatek, cítíme se unavení, podráždění a v depresi. Dlouhodobé zanedbávání může dokonce vyvolat cukrovku, zvýšený cholesterol či alergie. Zapomnětlivost, stres v práci a zhoršené vztahy s blízkými jsou výstražným signálem toho, že děláme něco špatně. Správné relaxování však není žádným uměním, na které potřebujeme spoustu času. Stačí pouze dodržovat několik zásad.

Naučte se říkat „ne"

Naučit se říkat „ne" vašim přátelům, kolegům i činnostem, které na vás doma čekají (uklízení, vaření), je podstatný krok k tomu, jak se „naučit" odpočívat. Vyhraďte si na sebe čas. Doporučuje se alespoň 30 minut až hodina denně. Dělejte, co chcete. Jděte si zdřímnout, číst knížku, malovat, poslouchat oblíbenou muziku. Pro uvolnění celého organismu je nejlepší horká koupel v mořské soli nebo v esenciálním oleji.

Vypněte

Zná to asi každý. Unavení po práci přijdeme domů a lehneme si u televize s hrnkem kávy. Existují však mnohem efektivnější metody pro odpočinek, po nichž se budete cítit lépe a psychicky v pohodě.  Psychologové dokonce doporučují omezit sledování televize, emailu, facebooku. Navraťte se k přírodě. Zkuste si vypěstovat něco k jídlu nebo bylinky. Úspěch z výsledku vás potěší a budete na čerstvém vzduchu. Jestli nemáte rádi zahradničení, vyjděte si na procházku do parku nebo se jen posaďte na trávu a pozorujte mraky.

Spánek

Nejdůležitějším aspektem pro regeneraci je kvalitní spánek. V současné zrychlené době si to bohužel málokdo uvědomuje a zanedbává ho. Nekvalitní spánek však vede k řadě problémů – tloustnutí, depresi, špatné koncentraci, podrážděnosti. V ideálním případě bychom měli spát 7-8 hodin ve vyvětrané, tiché a zatemnělé místnosti. Před spánkem se vyhněte kofeinovým či alkoholickým nápojům a těžkému jídlu. Lepší je uvařit si meduňkový čaj, vypnout televizi či notebook a zvolit klidnější činnost (např. čtení). Organismus se tak psychicky uvolní a naladí na spaní.

Jíst a sportovat

K relaxaci také patří zdravější jídlo, které nezatěžuje organismus a vybízí k aktivitě. Omezte tučné pokrmy, maso, sůl a alkohol. Místo sušenky si dejte ovoce, cukry nahraďte medem. Vyhledávejte čerstvé potraviny, zeleninu a ryby. Stejně jako přemíra nezdravého jídla škodí drastické diety, po nichž se tělo cítí oslabeně a bez energie.

Vedle správného stravování je nesporně prospěšné cvičení. Sportování či posilování bychom měli věnovat alespoň půl hodiny 3x týdně. Mezi nejzdravější způsoby pohybu patří rychlá chůze, běhání, squash či jóga. Hlavní ale je, aby vás aktivita, kterou děláte, bavila.

Meditace

Trpíte nervozitou, buší vám srdce, sevře se vám žaludek, když pomyslíte na práci? Určete si na každý den 20 minut pro meditaci. Sedněte si na zem, zavřete oči a zopakujte si několik hlubokých výdechů a nádechů. Po tomto rituálů bude vaše psychika daleko více v klidu. Podobná metoda se praktikuje v józe nebo tai chi.

TIP!

TIP!

Koupel v mořské soli je zdraví prospěšná a můžeme si jí dopřát i doma. Stačí si zakoupit mořskou sůl v drogerii a tu pak rozpustit ve vaně. Na jednu lázeň je potřeba 0,5 kg soli. Látky obsažené ve slané vodě pronikají pokožkou, dokáží stimulovat látkovou výměnu organismu a zrychlit krevní oběh. Mořská sůl působí antibakteriálně, urychluje tak hojení ran a kůži celkově regeneruje. Zároveň má blahodárný vliv na dýchací cesty.

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info