Otužování

K čemu je dobré otužování

Otužování je metodou přecházení nemocem, neslouží k jejich léčbě. Zvyšuje totiž imunitu, v případě oslabení organismu však může spíše uškodit. Jinak je dobré pro prevenci angíny, chřipky, nachlazení, problémům s cévami a proti bolestem zad. Rozproudí krev a lymfu, čímž přispívá k hladší, pevnější a prozářenější pokožce.

Jak se otužovat?

Způsobů je opravdu mnoho. Začít se doporučuje pozvolna, třeba jen ranním natíráním se žínkou namočenou ve studené vodě (ovšem řádně vyždímanou), nebo otužováním vzduchem, které vypadá například jako spaní nebo rozvička při otevřeném okně. Pokročilí a odvážnější mohou svou každodenní sprchu zakončovat proudem studené vody. Jiná možnost je při sprchování teplotu proudu střídat. Začít teplejší, prohřát se a poté od nohou začít ochlazovat vlažnou až studenou vodou. Pod tou však zůstáváme kratší dobu, než pod teplou.

Další možnost je plavání ve studené vodě, to se však doporučuje jen těm, kteří už za sebou určité zkušenosti s otužováním mají.

Rozhodně není vhodné pro začátečníky.

Příjemnou a oblíbenou variantou je saunování, kdy se rozehřátý organismus prudce zchladí ve studené vodě či sněhu.

Jak to funguje?

Lidský organismus disponuje poměrně účinnými mechanismy, jak se přizpůsobovat změnám okolní teploty. Když je horko, začínáme se nejen potit, ale zvýší se také průtok krve pokožkou, abychom mohli nadbytečné teplo odstraňovat sáláním do okolí. V chladu se naopak cévy v kůži stahují, aby na povrch proudilo minimum ohřáté krve, a tím se tepelné ztráty omezují na minimum.

Civilizace z nás ovšem udělala zhýčkané bytosti – v chladných měsících trávíme většinu dne ve vytopených prostorách a ven se oblékáme se tepleji, než je nutné, takže jsme tyto adaptační mechanismy dávno ztratili.

Působení chladu a zejména pak časté přechody z tepla do zimy potom nadměrně zatěžují naši imunitu a zvyšuje se riziko nachlazení a viróz. Otužování přitom v zásadě není ničím jiným, než právě obnovou přirozených adaptačních mechanismu na chlad.

Kdy začít s otužováním?

Ideálně na jaře a při dobrém zdravotním stavu. Určitě ne hned po nemoci, nebo v půlce zimy.

Pro koho není vhodné?

Otužování se nedoporučuje v případě srdečních chorob, během onemocnění (nachlazení apod.) a nějakou dobu po něm. Mírnější režim otužování bývá doporučován dětem a starším lidem, ve všech případech (zvlášť pokud jde o zimní plavání) je vhodné konzultovat praktického lékaře.

Předvolby soukromí
Soubory cookie používáme k vylepšení vaší návštěvy tohoto webu, k analýze jeho výkonu a ke shromažďování údajů o jeho používání. Můžeme k tomu použít nástroje a služby třetích stran a shromážděná data mohou být přenášena partnerům v EU, USA nebo jiných zemích. Kliknutím na „Přijmout všechny soubory cookie“ vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním. Níže můžete najít podrobné informace nebo upravit své preference.

Zásady ochrany soukromí

Ukázat podrobnosti
Naše webová stránka ukládá data na vašem zařízení (cookies a úložiště prohlížeče), aby bylo možné identifikovat vaši relaci a dosáhnout základní funkčnosti platformy, zážitku z prohlížení a zabezpečení.
Můžeme ukládat data na vašem zařízení (soubory cookie a úložiště prohlížeče), abychom mohli poskytovat doplňkové funkce, které zlepšují váš zážitek z prohlížení, ukládat některé vaše preference bez uživatelského účtu nebo bez přihlášení, používat skripty a/nebo zdroje třetích stran, widgety atd.

Přihlášení