Pitný režim

Funkce vody v lidském organismu

Funkce vody v lidském organismu
  • je součástí buněk – všechny buňky v těle, ať v kůži, ve žlázách, svalech, v mozku či kdekoli jinde, mohou plnit svou funkci pouze s dostatkem vody
  • je základním prvkem chemických, biologických a mechanických funkcí v organismuje nositelem výživných látek, endogenních složek a látek z trávícího ústrojí
  • je reaktorem při chemických reakcích, jež se týkají nebo potřebují vodu; tyto chemické reakce se odehrávají v každé z našich buněk
  • je chladícím systémem těla a má za úkol vyrovnávat teplotu těla, povětšinou za pomoci pocení
  • rozpouští se v ní řada pro život nezbytných látek, čímž umožňuje vstřebávání živin, iontů i ve vodě rozpustných vitaminů
  • umožňuje vylučování zplodin látkové výměny a škodlivých látek tvorbou moče v ledvinách
  • je základní složkou cirkulujících tekutin: krve a lymfy

Pít moc nebo málo?

V současnosti se hodně debatuje o tom, zda není posedlost pitným režimem přehnaná. Jsou známy případy, kdy lidé vypili více jak pět litrů čisté vody denně ve víře, že je to prospěšné pro jejich zdraví a krásu. Přitom všeobecně rozšířený dojem, že čím více vody, tím svěžejší pleť, je pouhá pověra. "Neznám zatím studii, která by prokázala, že pití vody má vliv na kvalitu pleti," říká Jana Hercogová, přednostka Dermatovenerologické kliniky pražské Nemocnice Na Bulovce. Nejlepší je opět zlatá střední cesta. Pít tak akorát. Dobrým ukazatelem je barva moči - velmi světle žlutá značí, že je vše v pořádku, naopak tmavá signalizuje přidat vodu. Oba extrémy - nedostatečný i přehnaný pitný režim, nadměrně zatěžují ledviny.

Co pít?

Další dilema je zda pít vodu z kohoutku, minerálku, sycenou vodu, či pramenitou balenou, čaje, džusy, zeleninové šťávy a nebo bylinkové nápoje. Nejlepší je základ z čisté vody kohoutkové - pokud je ve vašem městě dostatečně kvalitní, šetříte peníze i přírodu a navíc nepřetěžujete tělo minerály. Není dobré však pít výhradně kohoutkovou vodu, protože určité množství látek obsažených v minerálkách organismus potřebuje. Dodejte mu je tedy v maximálně šesti deci balené minerální vody. Čaje a bylinné nápoje se doporučuje nechávat na okraj, protože některé působí naopak močopudně a odvodňují, na druhou stranu ale obsahují mnoho prospěšných látek. Dva šálky kvalitního čaje denně, bylinky co nejvíce střídat. Džusy a zeleninové šťávy jsou samostatnou kapitolou, obsahují mnoho živin, ale také (v případě džusů), mnoho cukru, takže se doporučují spíše dopoledne a jen ve velmi malém množství, 1 až 2 deci denně.

Kdy pít?

Začněte den sklenicí vlažné vody s citronem na lačno. Vydržte počáteční nechuť a zvykněte si, oceníte výsledky. Tato metoda zrychluje metabolismus a čistí organismus, navíc zavlaží tělo po noci, kdy žádné tekutiny nepřijímalo. Dopoledne pijte každou hodinu sklenici vody, odpoledne sklenici zmenšete o třetinu. Mezi pátou a sedmou je podle čínské medicíny čas ledvin a jejich regenerace, doporučuje se tedy už tolik nepít. Pravidlo je přijmout větší část tekutin v první polovině dne.

TIP!

Před jídlem vypijte sklenici vody. Staré moudrosti tvrdí, že ta pak naředí žaludeční kyseliny, díky čemuž se jídlo tráví pomaleji a organismus má více času vytáhnout z něj více živin. Při a po jídle už naopak nepijte.

Víte, že...?

  • člověka vážícího 72 kg tvoří přibližně 50 litrů vody
  • během roku jí vypije více než 1 000 litrů
  • přes ledviny protéká během dne kolem 180 litrů
  • krev obsahuje 83 % vody
  • kosti obsahují 22 % vody
  • svaly obsahují 76 % vody
  • mozek obsahuje 75 % vody

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info