Pohyb

Pravidelný pohyb je základním předpokladem pro zdraví a dlouhověkost. Lidské tělo je po sta tisících letech vývoje utvořeno tak, že je pro něj pohyb zcela zásadní a přirozenou součástí každodenního života, na což však v dnešní době často zapomínáme. Soudobá populace tráví dny v práci, která pro většinu zahrnuje dlouhé sezení. Do práce se moderní člověk přepravuje autem, autobusem, vlakem, tramvají či metrem, kde také sedí. Odpočinek po dlouhém dni pak probíhá u televize, kde se také sedí. Co s tím? Víme, že že je těžké v dnešní zrychlené době najít místo pro pravidelný pohyb, není to však nemožné a podstatným způsobem to zvkalitňuje život.

1. Pohyb rozproudí celé tělo, už po půl hodině svižné chůze má člověk lepší náladu, povzbuzený kardiovaskulární systém a rozprouděnou lymfu, která je důležitá pro odvod odpadních látek z těla, bez svalových stahů však není sama schopna proudit, jak má.

2. Rakovinové buňky nesnesou kyslík, pravidelné prodýchání se při pohybu je proto skvělá prevence této choroby, stejně tak i stárnutí, obezity, cukrovky, řídnutí kostí, infartku a všech dalších možných chorob.

3. Člověk potřebuje tři druhy pohybu: aerobní, protahovací a posilovací.
Aerobní pohyb je ten, u kterého dochází k nárůstu tepové frekvence, člověk se zadýchává, organismus se zahřívá a dochází ke spalování tuků. Zároveň se celé tělo okysličuje a postupně získává dobrou kondici. Naprosto zásadní pro srdce a pro celkové zdraví.
Protahování je důležité pro pružnost svalů. Zkrácené svaly vytváří v těle v kombinaci se svaly ochablými všemožné disbalance, nejlepším příkladem je velmi častý případ zkrácených zádových svalů a povolených břišních, které dohromady způsobují nezdravé prohnutí páteře.
Posilování je důležité pro dostatečný objem svalové hmoty. Organismus celkově lépe funguje, když má dobré svaly, ty totiž pomáhají spalovat cukry a tuky, hrají důležitou roli pro zdraví kostí a vyrábí látky klíčové pro fungující imunitu.

4. Jak zapojit pohyb do všedního, zpravidla velmi hektického dne? Za týden by člověk měl ujít dvacet až dvacet pět kilometrů. Zvykněte si proto vystupovat z tramvaje dřív, jakoukoliv pochůzku vyřídit pěšky, pokud je to jen trochu možné. Choďte po schodech, místo využívání výtahu. Jakmile chůzi zabudujete do svého denního programu, sami ji postupně začnete více využívat, protože budete cítit, jak vám dělá dobře.

5. Alespoň jednou týdně si najděte okénko pro cvičení jógy, pilates a podobně pod dohledem lektora. není to drahé a naučíte se důležité základy. Práci věnujete také dostatek času, tak proč ho nevěnovat sobě, když jste důležitější. Pokud ani to nevyjde, zvykněte si třikrát týdně si zacvičit půlhodinovou sestavu u sebe doma, inspiraci můžete sbírat v časopisech, na internetu nebo si pořídt speciální knihu nebo DVD. 

6. Naučte se vše vyvažovat. Základem všeho je svižná chůze, tu můžete doplnit jízdou na kole, běháním, plaváním a podobně. Další část pohybových aktivit doplňte tak, že si jednou týdně zacvičíte protahovací sestavu a minimálně také jednou týdně posilovací, zaměřenou na vaše problémové partie.

7. Základem zdravého pohybu je jednak umírněnost, vrcholový sport není příliš prospěšný, protože velmi zatěžuje a dále pevné břicho! To totiž drží celé tělo. Najděte si cviky na zpevnění břicha a posilujte. Nejlepší je však začít opět u chůze a to tak, že si budete hlídat správné držení těla: podsazenou pánev, ramena dozadu a dolů, hlava zpříma. Hlídejte si to pár dní a pocítíte rozdíl.

8. Nepřežeňte start. Jestliže jste se nikdy moc nehýbali a teď se do toho s nadšením chystáte, je to chvályhodné. Opatrně však, abyste nezačali příliš prudce, to vás akorát unaví a odradí. Pěkně zlehka a postupně přidávat. Můžete se poradit s odborníkem, nebo to nechat na inutici. Jakmile si zvyknete na pravidelný pohyb, podle vlastní únavy a celkového pocitu poznáte, jaké cvičení v jakém množství je pro vás zrovna vhodné.

9. Nechávejte si i dny na odpočinek. V těch totiž tělo buduje svaly a napravuje všemožné drobné škody vzniklé z náročného životního stylu. Berte pohyb jako přirozenou a hezkou součást každodenního života, není to nic, kvůli čemu byste se měli stresovat a pokud nějaký den občas vynecháte, není třeba se trápit. Výčitky jsou totiž to zcela nejhorší, co pro sebe můžete udělat.

10. Naučte se respektovat svůj tělesný typ. Pohyb není určen k tomu, aby člověk dosáhl postavy jako z časopisu, což není ani reálné, ale je od toho, aby posílil zdraví a zkvalitnil a prodloužil život.

Běhejte, skákejte, plavejte, tancujte, protahujte se, hodně spěte, dýchejte vzduch, který pro nás čistí stromy, radujte se jednoduše z celého žití. Už jen veselým přístupem se mnoho nerovnováh a problémů v organismu samo upraví.

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info