Saunování

Pocení v teplotách dosahujících bodu varu střídající se s ochlazováním v mrazivé vodě, to je saunování.

Očistná kúra, která má kořeny ve středověku, provází lidstvo dodnes. Saunování má blahodárné účinky na zdraví člověka a působí jako výborná prevence proti nachlazení, chřipce a dalším infekcím horních cest dýchacích. Pravidelné navštěvování sauny podporuje obranyschopnost lidského organismu, během pocení totiž odejde z těla spousta škodlivých látek. Saunování může sloužit jako prostředek k postupnému otužování, ke zvyšování kondice a zároveň na nás působí relaxačně.

Slovo sauna, které pochází z finštiny, označuje lázeň, jež je charakteristická střídavým pobytem osob v prostředí horkého, relativně suchého vzduchu, provázeným intenzivním pocením a následným ochlazováním v chladné vodě, na studeném vzduchu, ve sněhu nebo jen pod chladnou sprchou.

Zdravotní omezení pro užívání sauny

Lékaři nedoporučují absolvovat tuto proceduru lidem s vysokým krevním tlakem, pacientům s nemocným krevním oběhem a srdcem nebo těm, co mají nemocná játra či ledviny. Měli bychom být ohleduplní i vůči ostatním a návštěvu sauny odložit na jindy, pokud máme chřipku, horečku či jakýkoli jiný zánět. To samé platí pro kožní choroby. Zároveň s tím se saunování nedoporučuje těhotným ženám nebo při menstruaci. Člověk by měl podstupovat proces ohřívání a ochlazování pouze v případě, že se cítí ve fyzické pohodě.

Ohřívání

Před saunováním je nutné se pečlivě osušit, abychom nezvyšovali vlhkost v místnosti. Do sauny vstupujeme nazí, jen s prostěradlem či osuškou, na kterou si sedneme nebo lehneme. Frekvence dýchání by měla být přirozená. Pokud máme pocit pálení při vdechování, lze si zakrýt ústa a nos dlaní. Při pocení si můžete velmi lehce hladit a otírat povrch těla, což pomáhá otevírat kožní póry a vyplavovat nečistoty z kůže.

Ochlazení

Ideální je strávit v sauně deset až patnáct minut. Jakmile se však budete cítit nepříjemně, nebo se dostaví pálení ušních boltců, špičky nosu či bradavek, odejděte. Hned jak opustíte saunu, opláchněte se pod sprchou a ochlaďte v bazénu, pokud je k dispozici. Je důležité, aby ochlazování probíhalo pozvolně. V sauně se totiž roztáhnou jemné cévy – kapiláry – a při ochlazení se prudce stáhnou. Logicky se při tom rapidně zvýší krevní tlak, proto bychom náraz ochlazení měli trochu zmírnit, aby výkyv krevního tlaku nebyl tak dramatický. Pokud se budete ochlazovat v bazénu, projdete si třemi fázemi. Nejprve se dostaví pocit chladu, který vzápětí vystřídá zdání tepla. Ve chvíli, kdy se vrátí pocit chladu, opusťte bazén a vraťte se do sauny. Není však vyloučeno, že si mezi jednotlivými fázemi nemůžete odpočinout.

Proceduru teplo – chlad opakujte ideálně třikrát. Po posledním ochlazení se opláchněte vlažnou vodou, zabalte do osušky či županu a relaxujte. Důležité je doplnit tekutiny. Ideální je chlazený čaj nebo minerální voda. Po saunování byste se měli cítit příjemně uvolnění a lehce unavení. Očistu organismu bychom ten den neměli zkazit konzumací alkoholu nebo kouřením.

Pitný režim a saunování

Pitný režim a saunování

Zvýšené pocení způsobuje rychlý úbytek vody z organismu. V sauně mezi jednotlivými fázemi nikdy nepijte. Až po ní, aby se tělo důkladně pročistilo.

Do sauny nechoďte když...

...jste rozčilení
...jste po těžkém jídle
...při a po nemoci
...jste nenajedení
...jste pili alkohol

Třikrát a dost

Třikrát a dost

Celý proces v sauně opakujte pouze třikrát a nezapomeňte věnovat dvacet až třicet minut vydýchání a odpočinku, než se opět vydáte do každodenního běhu.

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info