Spánek

Lidé tráví téměř jednu třetinu svého života spánkem. Dobrý spánek je pro zdravý život velmi důležitý. Co se během spánku děje? Tělo se během něj uvolní, obnovuje a přebudovává. Po zdravě prospané noci se člověk probudí osvěžený, a to proto, že ve spánku se odehrává mnoho procesů, například se vytváří větší počet růstových hormonů, které spalují tuky a rozvíjejí svalstvo.

Spánek je velmi důležitý pro náš organismus. Nedostatečný a nekvalitní spánek vede k tomu, že se cítíme unavení, naše výkonnost klesá. Během spánku dochází k regeneraci celého organismu, tělo i mozek odpočívá. Zdravý spánek by měl u dospělého člověka trvat cca 6 – 9 hodin. Noční spánek je nejzdravější, zejména mezi dvanáctou a druhou hodinou, proto bychom neměli příliš ponocovat. Na lůžko bychom se nejlépe měli odebírat pravidelně ve stejnou dobu.

Pro kvalitní spánek je důležité psychické a tělesné uvolnění. Psychické napětí, obavy a stres stěžují usnutí. Dobrá je pravidelná fyzická aktivita, sport, cvičení. Pozor však nejméně 3 hodiny před spánkem bychom neměli vykonávat namáhavé fyzické činnosti. Nic nezkazíme lehkou procházkou na čerstvém vzduchu.  Svůj význam má i prostředí.  Přizpůsobte spánku i svou ložnici – měla by být tichá a zatemněná, teplota se doporučuje mezi 180 stupňů a 200 stupňů. Ideální je před spánkem místnost vyvětrat.

Spánek bychom měli oddělovat od ostatních aktivit. Postel bychom měli používat ke spánku. Před spaním bychom v posteli neměli jíst, pracovat, dívat se na televizi. Večer se nedoporučují pít povzbuzující nápoje jako je káva, čaj, kolové nápoje či energetické nápoje. Není vhodné pití alkoholu. Alkohol sice usnadňuje usnutí, ale narušuje spánkový proces. Zvyšuje riziko probouzení a tím zhoršuje kvalitu spánku. Rozhodně se před spaním vyhýbejte kouření. Nikotin má povzbuzující účinky a brání usnutí. Velmi vhodné je i večer vynechat těžká jídla, poslední jídlo se doporučuje 3 hodiny před spánkem.

Některá jídla nám však pomohou ke klidnému a vydatnému spánku. Uvolňují svaly a zklidňují mysl. Je to například heřmánkový čaj, který působí mírně sedativně. Dalším dobrým a sladkým produktem je banán. Banán obsahuje látky uvolňující svaly. Teplé mléko obsahuje látky se sedativním účinkem. Pocit pohody vyvolává melatonin, který obsahují ovesné vločky. Pro zlepšení nálady jsou i lněná semínka, mají v sobě omega-3 mastné kyseliny, které zlepšují náladu. Pro dobrý spánek můžeme dvěma lžičkami semínek posypat zeleninový salát nebo večerní porci vloček.

Ke zdravému spánku přispívá samozřejmě i kvalitní lůžko, matrace a polštář.

TIP!

TIP!

Pořiďte si kvalitní čistý levandulový olej a před spaním si kápněte na zápěstí, spánky a po ujištění, že nehrozí alergie, i malé množství pod nos. Aromaterapie funguje výborně pro relaxaci a uvolnění, rychlé usnutí a kvalitnější odpočinek. Molekuly vůně navíc pronikají sliznicemi a kůží do těla, čistí dýchací cesty a působí uvolňujícím účinkem na nervový systém. Jen pozor, aby se jednalo o stoprocentní eterický olej!

Proč je spánek důležitý?

Proč je spánek důležitý?

1. Zlepšuje paměť

2. Prodlužuje život

3. Zamezuje zánětlivým procesům

4. Podporuje kreativitu

5. Zlepšuje známky ve škole

6. Zlepšuje pozornost u dětí

7. Pomáhá k vítězství

8. Udržuje zdravou váhu

9. Snižuje stres

10. Odvrací deprese

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info