Alkoholické nápoje

Téma alkoholu a především jeho konzumace se nejen v médiích propírá dnes a denně. Názory vědců, lékařů, znalců vína, ale i klasických hospodských povalečů se různí. Jaká je tedy přiměřená a tím i zdraví prospěšná denní dávka alkoholu? Na to se v tomto článku pokusíme odpovědět.

Historie alkoholu

Samotná historie výroby alkoholických nápojů sahá až osm tisíc let zpět, kdy se začal vyrábět na Blízkém Východě z vinné révy. Známy jsou však případy z celého světa: Japonci vyrábějí již po staletí rýžové víno, mexičtí Indiáni nechávali kvasit agáve nebo například Inkové jsou známi svým mokem z kukuřice. V Evropě to byli Vikingové a Slované, kteří byli prosluli výrobou medoviny.

Alkoholický „průmysl" se brzy rozšířil v Egyptě či ve starověkém Římě a odtud expandoval do zbytku Evropy. Největší boom nastal ve středověku, kdy se začal vyrábět takový alkohol, jaký ho známe dnes.

Kolik je akorát a kolik už je moc?

Rozlišujeme několik druhů alkoholu – pivo, víno, medovinu, destiláty a likéry, které se liší jak způsobem výroby, tak i množstvím obsaženého alkoholu. V našich zeměpisných šířkách se pije nejčastěji pivo a víno, jak jistě víte. Právě pivo a víno patří mezi „nejzdravější" alkoholické výrobky. Pivo obsahuje vitamín B, ředí krev, je dobré pro trávicí trakt a dokonce může být prevencí proti cukrovce. I ve víně najdeme spousty zdravých látek, například vitamín E, flavonoidy, enzymy, minerály a zdravé množství některých kyselin.. Víno je také známé svými protirakovinovými účinky.

Kolik piva nebo vína denně si tedy můžeme dovolit?

Na toto téma vzniklo nespočet vědeckých studií a experimentů s nejrůznějšími výsledky. Jedním extrémem je alkohol vynechat úplně a druhým extrémem je názor předního finského vědce Kariho Poikolainena, který tvrdí, že pět piv či litr vína denně organismu neškodí, naopak. Velká část výzkumů však tvrdí, že úplná abstinence není to pravé.

Alkoholu málo, ale klidně denně

Většina názorů se shoduje v tom, že denní dávka alkoholu závisí především na výšce a váze konkrétního člověka, nicméně přibližná doporučená denní dávka se pohybuje kolem jedné až dvou skleniček vína či piva. Avšak aby tato dávka byla opravdu zdraví prospěšná, je nutné, aby byla pravidelná, klidně denní a zároveň velmi střídmá. pouze jeden druh alkoholu a jen jednu sklenku.

Jaký je tedy závěr? Obecně je nárazová konzumace alkoholu ten nejhorší možný scénář. Snažte se tedy pít malé, až symbolické množství. Sklenka červeného vína k jídlu, či malé pivo po procházce vám rozhodně prospějí, vyvarujte se však nadměrné konzumace.

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info