Ovocné a zeleninové šťávy

Slyšeli jste někdy pojem „juicing"? Jedná se o způsob zpracovávání ovoce a zeleniny, (tzv. odšťavňování) do různě barevných, různě vonících a různé chutnajících čerstvých šťáv. Často slýcháme, že jde o tekuté léky pro tělo a duši. Tento názor je podložen tím, že každý kus ovoce nebo zeleniny, který sníme obsahuje určité množství vitamínů, minerálů a jiných tělu prospěšných látek. Každý kus ovoce nebo zeleniny nám něčím prospěje. Tyto šťávy jsou proto něco jako koncentrované blahodárné nápoje. Jak si je nejlépe připravit a na co si dávat pozor?

Před tím, než začnete s přípravou šťávy!

Ujistěte se, že jste všechny připravené potraviny dobře omyli, to je důležité zejména proto, aby se do vašich nápojů nedostaly žádné chemické látky z postřiků, které by je mohly znehodnotit. Připravené suroviny je třeba zbavit všeho nechtěného, například šťáva ze slupek může způsobit nahořklou chuť.

V čem šťávu připravit?

Na trhu je nespočet kuchyňských pomocníků, ve kterých si lze šťávu připravit, v čem se liší? Můžeme použít citrusovače, mixéry, a různé druhy odšťavňovačů (šnekové, tlakové, odstředivé...) Základem je rozdělit si suroviny na měkké a tvrdé, ty měkké je lepší zpracovávat třeba tyčovým mixérem na pyré, například banán, z toho moc šťávy nedostanete. Pokud ho ale spolu s trochou jahod rozmixujete na pyré, dostanete nádherně růžové a neuvěřitelně sladké pyré s jemnou konzistencí. Citrusy pak patří logicky na citrusovače, ty jsou nejlepší právě pro přípravu čistě citrusových šťáv, jejich výhodou je, že nemusíte plody loupat, jinak můžete samozřejmě oloupané citrusy odšťavnit v jakémkoliv odšťavňovači. Tvrdé kusy ovoce a zeleniny, například mrkve, jablka, červené řepy, ty je nejlepší pokrájet, (celé kusy mohou způsobit rychlejší opotřebení stroje) a vhodit do jakéhokoli odšťavňovače. S listovou zeleninou, bylinkami a drobnými bobulovinami si však odstředivé odšťavňovače většinou neporadí. Proto patří mezi nejuniverzálnější odšťavňovač, který si poradí se všemi druhy ovoce a zeleniny ten šnekový, jednohřídelový. Pokud chcete zpracovávat listovou zeleninu, byliny a jiné, pořiďte si dvouhřídelový šnekový odšťavňovač, ten zvládne dokonce i jehličí.

Kdy je nejlepší ovocné a zeleninové nápoje pít?

Úplně základní pravidlo, které téměř všichni známe zní tak, že ovoce bychom měli konzumovat spíše dopoledne. Ovoce je totiž díky poměrně vysokému obsahu sacharidů, dobrým zdrojem energie, a tak bude ovocná šťáva díky své výživné hodnotě, výbornou snídaní nebo svačinkou napumpovanou vitamíny. Ovocné „bomby" je vhodné konzumovat i po větším fyzickém výkonu, sacharidy nám rychle dodají energii, a podpoří regeneraci svalů. Zeleninu můžeme zařadit do našeho jídelníčku úplně kdykoliv.

Na co si dát pozor?

Nedoporučuje se však pití šťáv přehánět, i zde platí, že všeho s mírou. O hypervitaminóze jste v biologii určitě slyšeli, kdo nedával pozor jedná se o předávkování vitamíny, typická je pro vitamíny rozpustné v tucích čili A, D, E, a K., ty pak mohou působit na naše játra toxicky. U vitamínů rozpustných ve vodě se hypervitaminóza spíše nevyskytuje, tělo si je neuchovává, a tak jejich přebytek vylučuje ledvinami. Častější močení ale určitě není to žádoucí, a tak si dopřávejte jen takové množství, které vás uspokojí. Váš limit jednoduše poznáte podle toho, že se do další sklenice musíte „nutit". Také se snažte šťávu vypít dokud je doopravdy čerstvá, v lednici vám vydrží asi 24 hodin.

Dávkování

U čerstvých šťáv, které jsou velmi koncentrované, se doporučuje nepít více jak dvě až tři deci za den.

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info