Voda

V současné době je v České republice výrobcům umožněno plnit do lahví přírodní minerální vodu, obyčejnou pitnou vodu, (popř. změněnou na „sodovku") a pramenitou vodu. Jaký je mezi těmito druhy vod vlastně rozdíl a jak poznat která lahev je opravdu ona tělu prospěšná minerálka?

Tyto druhy se liší především svým obsahem minerálních látek a původem.

Minerální voda je z mikrobiologického hlediska perfektně čistá podzemní voda. Aby mohla být voda prodávána jako minerální, musí být prokázána její hygienická nezávadnost a prospěšné účinky na lidský organismus, tyto podmínky jsou přísně střeženy Ministerstvem zdravotnictví. Dodavatelé zároveň nesmí chemicky ovlivnit původní složení vody, tedy především pozměnit obsah kýžených minerálů a stopových prvků. Jedinou povolenou změnou u této vody je přidávání a odstraňování oxidu uhličitého. Minerální vody se liší podle toho, jak moc jsou mineralizovány, tedy jaké množství minerálních látek obsahují. Uvádí se, že pro běžné denní pití jsou vhodnější méně mineralizované vody, přesněji do 750-1000 mg/l, ty s větším obsahem minerálů jsou vhodnější při vyšší tělesné zátěži, kdy naše tělo pocením ztrácí více tekutin i minerálů než při obvyklých činnostech. Hořčík a další minerály pomáhají udržovat dobrou funkčnost nervů a svalů, jsou vhodné proti křečím, udržují naše srdce v dobré kondici, stejně tak i správnou funkci imunitního systému a také pomáhají ke zdraví našich kostí a zubů. Je důležité vybírat si minerální vodu přesně podle svých aktuálních potřeb – např. pokud sportujete a nadměrně se potíte, je vhodná voda s vysokým obsahem sodíku, pokud máte zažívací problémy, sáhněte po vodě, která má spíše více hořčíku. Ovšem pozor, všechny tyto pozitivní účinky se dostavují pouze při přiměřeném pití těchto vod. Pramenitá voda pochází stejně jako minerální z chráněného podzemního zdroje, na rozdíl od ní ale může projít některými chemickými úpravami, jako např. odželezněním nebo zbavením síry. Všechny tyto úpravy musí výrobce uvést na obalu. Tato voda má většinou nižší obsah minerálních a dalších látek než voda označená jako minerální.

Kojenecká voda pochází také z podzemního zdroje a díky svému určení pro kojence má nejvyšší kvalitu. Tato voda může být upravována pouze UV paprsky, které neovlivní složení a kvalitu vody a tedy ani její vliv na lidský organismus. Limity obsahu minerálních látek v této vodě jsou nejpřísnější ze všech druhů vod, což je způsobeno především tím, že tělo dítěte ještě není uzpůsobeno na reakci s takovými látkami a například při přílišné konzumaci dusičnanů u něj může dojít až k otravě. Tento druh vody je kromě kojenců samozřejmě vhodný také pro dospělé jedince, je jenom na jejich uvážení jakou vodu si z nabídky vyberou.

Balená pitná voda nemusí pocházet z podzemního zdroje, může být stáčena i z veřejného vodovodu (většinou tedy pochází z povrchových zdrojů). Balená pitná voda může být chemicky upravována, především proto, aby se omezil výskyt bakterií, může být také uměle doplněna o minerální látky a oxid uhličitý, jelikož sama o sobě tyto látky neobsahuje. Tento druh vody je vhodný pro doplnění tekutin, ale není ideální dlouhodobě pít pouze jí, protože naše tělo potřebuje doplňovat minerály a další prospěšné látky, jež ztrácíme výdejem energie a pocením.

Sodová voda neboli „sodovka", také perlivá či sycená voda je pitná voda uměle nasycená oxidem uhličitým, tato voda tedy neobsahuje specifické výživové vlastnosti. Přesto i pouhé nasycení vody může mít mírné pozitivní účinky na lidský organismus, například díky obsahu kyseliny uhličité zlepšuje prokrvení ústní sliznice, čímž tato voda pomáhá zvyšovat chuť k jídlu a zároveň při dlouhodobějším pití zlepšuje vnímání chutí, dále urychluje a zlepšuje funkci střev a má také povzbuzující účinek na náš nervový systém. Zároveň je tato voda vhodná při redukci váhy, jelikož obsah oxidu uhličitého v žaludku snižuje pocit hladu.

Je velice důležité dodržovat pitný režim, ovšem nic se nemá přehánět. Nadměrné pití ochucených minerálních vod může kvůli velkému obsahu přidaného cukru spolu s organickými kyselinami (ochucovadly) vést ke zvyšování pocitu hladu a tedy potažmo ke zvýšení hmotnosti a také k poškození zubní skloviny. Přílišné pití minerálních vod zatěžuje také ledviny a játra, jež musejí vynakládat více energie na zpracování přebytečných látek. Uzpůsobte tedy denní pitný režim potřebám svého těla a věřte, že se budete cítit lépe.

Jak kupovat balenou vodu?

  • Podle věkové skupiny

  • Podle data výroby, spotřeby a způsobu uskladnění

  • Podle minerálního složení

  • Podle toho, zda užíváme léky na srdce či ledviny

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info