Ovoce

AVOKÁDO

Avokádo je exotické ovoce, které se pyšní zejména tím, že obsahuje až 20% tuku převážně ve formě nenasycených mastných kyselin, o kterých jsme psali v článku o tucích. Mimo to je i známé svou nezaměnitelnou oříškovou chutí a krémovou konzistencí. Avokáda se lidé bojí, protože většinou neví co s ním. Zkuste úžasnou avokádovou pomazánku, nebo si ho jen tak nakrájejte k chlebu na plátky a posolte a opepřete. Dopřejete si tak dávku zdravých tuků, vitamínů, antioxidantů a bílkovin. Z avokáda si můžete dokonce vyrobit i domácí pleťovou masku.

Proč je dobré jíst avokádo

Avokádo je výjimečné zejména svým obsahem zdravých tuků, je proto vhodné pro ty, kteří se z různých důvodů snaží vyhýbat tukům živočišným. Avokádo je navíc bohatým zdrojem bílkovin, dále obsahuje vitamín C, B1, B2, B6, z minerálů železo, vápník, fosfor, draslík a další. Je také zajímavé tím, že obsahuje monosacharid manózy, což je sacharid po jehož konzumaci se nezvyšuje, ale naopak snižuje hladina cukru v krvi.

Jak na avokádo

Avokáda v obchodě vybírejte měkčí, taková jsou totiž správně zralá a jsou chutnější, než ta tvrdá. Zralé avokádo může být klidně nahnědlé, nebo úplně hnědé. Když si ale koupíte ještě nezralé, zelené a tvrdší, nevadí, avokádo vám během pár dní doma dozraje samo. Avokádo můžete přidat do salátů, používat ho místo másla, udělat si z něj tradiční mexickou omáčku guacamole, zapéct a mnoho dalšího. Zde je rychlý recept na avokádovou pomazánku.
Avokádová pomazánka Na jemnou avokádovou pomazánku potřebujete 1 zralé avokádo, česnek, lžíci bílého jogurtu, sůl, pepř, kapku citrónové šťávy a olivový olej. Avokádo oloupejte a nakrájejte na menší kousky, rozmixujte nebo pomačkejte vidličkou, přidejte pár stroužků prolisovaného česneku, velkou lžíci jogurtu, vše promíchejte nebo ještě jednou promixujte, dokápněte olivovým olejem a citrónovou šťávou a dokořeňte podle vlastních preferencí. Podávejte s pečivem. Pomazánku během procesu ochutnávejte a upravte si poměr surovin podle vlastních chutí.
Avokádová maska Jak konzumace avokáda, tak i jeho aplikace má díky vysokému obsahu tuků příznivé účinky na naši pleť. Tato maska je proto vhodná zejména pro starší pleť, kterou dokáže vyživit a napnout. Příprava masky je velmi podobná přípravě pomazánky, stačí avokádo rozmačkat a přidat jogurt či olivový olej, pleťovou masku necháme působit zhruba 20 minut a po té pleť opláchneme vlažnou vodou.

BORŮVKY

Co je na borůvkách zdravého?

Borůvky jsou napěchované prospěšnými látkami. Najdeme v nich vitamíny A, B a C, antioxidanty, minerály, organické kyseliny a ovocné cukry. Jejich nestravitelná slupka je údajně schopná na sebe vázat zánětlivé substance, které tím pádem vyloučíme z našeho těla ven. Jsou tedy dobré pro lidi trpící střevními potížemi, zejména průjmy. Borůvky jsou dobré pro náš zrak, bojují se zvýšenou hladinou cholesterolu v krvi a dobře se s nimi zvládá stres. Protože jsou borůvky plné antioxidantů, které dokáží ničit volné radikály, připisuje se jim také to, že dokáží snížit riziko nádorových onemocnění.
Proč borůvky barví To, že borůvky krásně zbarvují rty, mají na svědomí látky nazývané antokyany. Jsou to neškodné, v přírodě se vyskytující pigmenty, o kterých se ví, že mají dokonce příznivý vliv na organismus, chovají se totiž podobně jako některé vitamíny. Dokonce se o nich říká, že chrání buňku a zabraňují vzniku rakoviny.

DATLE

Datle jsou pro nás, lidi žijící ve vnitrozemí, tak trochu exotikou. Během pochutnávání si na sladkých datlích zavzpomínáme na léto, na dovolenou v Řecku či Egyptě, na slunce a na moře. Pěstují se hlavně v Egyptě, ve Španělsku, Tunisku a Maroku, ale i v Kalifornii, tedy v teplých a slunečných oblastech. Říká se, že musí mít „nohy ve vodě a hlavu na slunci". V těchto zemích se datle konzumují hlavně čerstvé, my je známe spíše sušené. Přestože datle vnímáme jako sváteční pochoutku, měli bychom je do našeho jídelníčku zařazovat častěji, než jedenkrát v létě na dovolené a jedenkrát v zimě na Vánoce.

Proč jsou datle zdravé

Datle jsou vhodné zejména jako sladkost nebo svačinka, pokud potřebujeme rychle dodat energii. Obsahují totiž asi 70% sacharidů, proto jsou taky ovocem s patrně nejvyšší energetickou hodnotou. Zdravou sladkostí jsou proto, že sacharidy, které datle obsahují, údajně příliš neovlivňují hladinu glukózy v krvi a jsou prevencí proti ucpávání tepen. Jsou dobré nejen pro náš fyzický stav, ale i ten duševní, energii dodávají jak tělu, tak psychice. Mimo to jsou zdravé, protože obsahují vitamíny B1, B2, niacin (B3), vitamín B6, provitamín A, vitamín C (ten ale pouze datle v čerstvém stavu), vlákninu, vápník a železo (to ale zase naopak datle ve stavu sušeném). Takže mlsat datle, zejména pokud nás čeká náročný den, se opravdu vyplatí. Výjimečnou snídani získáte, pokud si přimícháte datle do kuskusu oslazeného třeba akátovým medem.

Zajímavosti Pro svou proslulou sladkost se z datlí vyrábí i datlový cukr, který vzniká přirozenou krystalizací sacharidů v datlích. V obchodech se zdravou výživou najdeme mezi javorovým sirupem a sirupem z agáve také právě sirup datlový, který můžeme libovolně používat pokaždé, když budeme chtít něco osladit. Datlový sirup vykapává z přezrálých plodů datlí a je znám také jako datlový med. V zemích, ve kterých se datle pěstují, je toto ovoce důležitou součástí každodenního jídelníčku, proto se také v těchto zemích mele z datlí i mouka. Protože to jsou země horké a většinou plné pouští, rozmačkané a uhnětené datle v konzervě jsou hlavní stravou v karavanní dopravě.

GRANÁTOVÉ JABLKO

Granátové jablko samo o sobě jako jeden malý zázrak vypadá. Pod tlustou a tvrdou slupkou se v až dvanácti pouzdrech schovává na 600 nádherných třpytivých semínek ve sladké růžové tekutině. Granátové jablko je prostě nesmírně krásné, zázračné a zdravé.

Proč?

Granátové jablko obsahuje hlavně vitamíny skupiny B, zejména pak vitamín B1, B2, B3, B9, dále vitamín A, C a E. Z minerálů obsahuje vápník, fosfor, železo, hořčík, sodík a draslík. Právě díky vysokému obsahu draslíku, hořčíku a sodíku je vhodné pro sportovce a těžce pracující, kteří tyto důležité minerály snadno vypotí. Zajímavá je také slupka granátového jablka, která obsahuje látky svíravé a stavěcí, jako je například kyselina taninová, ty jsou typické svou hořkou chuťí. Říká se, že je granátové jablko vhodné také na snížení krevního tlaku, a naopak na zvýšení sexuální touhy, tím pádem se často zařazuje mezi přírodní afrodiziaka. Dále má účinky antioxidační, a jeho pravidelná konzumace zmírňuje následky stárnutí a snižuje riziko onemocnění chorobami kardiovaskulárního systému. Vzhledem k tomu, že tyto nemoci jsou časté a jejich velmi častým důsledkem je smrt, měli bychom opravdu zvážit, jak často tyto potraviny, které mají schopnost předcházet onemocněním kardiovaskulárního systému, konzumovat. Dále se obecně granátové jablko doporučuje těm, kteří mají nějaké problémy se zažíváním, dokážetotiž tyto nepravidelné stravovací potíže urovnat. Zejména dobře si poradí se zácpou.

Jak na granátové jablko

Přestože je to ovoce exotické, v obchodech ho najdeme úplně běžně. Jeho cena se pohybuje okolo 20 až 30 korun. Jíst se dá úplně stejně jako každé jiné ovoce. Zdobí se s ním dezerty, semínka se sypou do jogurtu, nebo se jí jen tak samotná.

JABLKA

Na první pohled obyčejné ovoce obsahuje více prospěšných látek, než by se nám mohlo zdát. Jablka obsahují spoustu vitamínů a mají léčivé účinky.

Co jablka obsahují

Nalezneme v nich spoustu vitamínu C, což je vitamín nezbytný k životu a pro udržení tělesného zdraví. Jeho pravidelná, avšak přiměřená konzumace slouží jako prevence, například před nachlazením a chřipce. Z minerálních látek obsahují zejména draslík, hořčík, vápník, železo, fosfor, mangan a například pektin, který působí proti průjmům. Dále jablka obsahují hlavně vodu, vlákninu, ovocné kyseliny a cukry, jsou tedy výbornou svačinkou, která zasytí a dodá potřebnou energie.

Léčivé účinky

O jablcích se často říká, že pokud budeme jíst alespoň jedno denně, zajistí nám, že nebudeme muset chodit k lékaři. To samozřejmě pravda není, ale to, že snižují krevní tlak a hladinu cholesterolu, to ocení opravdu mnozí. Jablka navíc posilují naši imunitu a detoxikují trávicí systém.

Možnosti konzumace

Přestože většina z nás jí jablka jen tak, bez ničeho, může být někdy zajímavé si jablko například nakrájet na tenké plátky do salátu, nebo je spolu s mrkví nastrouhat, smíchat se skořicí, medem, a vlašskými ořechy. Můžeme vyzkoušet kombinovat jablka i se slaným, například s kozím sýrem.

JAHODY

Jahody se u nás těší velké oblíbenosti a popularitě. Nejedna česká zahrádka jimi v létě voní a nejedno malé dítě je miluje, a to v jakékoli formě. To je dobře, protože zrovna jahody z naší vlastní zahrádky jsou tím největším pokladem. Stejně jako u ostatních zázračných super jídel jsou totiž jahody výjimečně dobré, zdravé a krásné, a dokonce se opět dají využít jako domácí přírodní kosmetický přípravek.

Co je na jahodách zdravého

Jahoda je vhodný druh ovoce pokud zrovna držíme dietu, nebo pokud se jednoduše snažíme snížit denní energetický příjem. Ve 100g je totiž pouze 30 kcal, což je oproti ostatnímu, běžně kupovanému ovoci, docela málo. Například takový banán má ve 100g 92 kilokalorií! Jahody sice tedy obsahují malé množství „energie", za to ale obsahují velmi mnoho vitamínů, a to je pro nás mnohem důležitější. Zlatou medaili, co se týká množství v celkovém obsahu, by získal vitamín C, za ním by se umístil vitamín A. Následovala by kyselina listová, což je pro nás velmi důležitá látka, nezbytná pro syntézu nukleových kyselin a pro krvetvorbu. Dále obsahují například draslík, mangan či zinek, který najdeme v drobných zelených semínkách na povrchu jahod. Ten je nutný pro správné fungování imunitního systému a prý dokáže zajistit lepší sexuální život. Dále v jahodách najdeme katechiny, které na sebe dokáží vázat toxické látky a vylučovat je z těla pryč. Další plus pokud hubneme či zbavujeme tělo nechtěných látek.

Na co si dávat pozor

Jak už bylo výše avizováno, jahody jsou nejlepší z vlastní zahrádky, z vlastního balkónu, nebo přímo od farmáře. Prostě a jednoduše z takového zdroje, u kterého jsme si jisti, že jahody „nechrání" žádné pesticidy. Je dobré si hlídat, aby se tyto látky do našeho těla nedostaly, mohou totiž působit toxicky na vývoj nervové soustavy.

Využití v kosmetice

Málokdo to ví, ale jahody dokáží krásně vybělit zuby. Stačí si z nich doma vytvořit vlastní pastu. Ta se skládá ze dvou ingrediencí, tou první jsou pochopitelně jahody a tou druhou sůl, která může být nahrazena jedlou sodou. Na internetu se lze dočíst i o jahodové pastě s citrónem, ale mnozí odborníci příliš nedoporučují aplikovat citron takto přímo na zuby, je možné, že bychom si takovouto pastou poškodili sklovinu.

MERUŇKY

Meruňky pocházejí z Číny. Do Evropy se dostaly přes Arménii a do Čech z Itálie přes Slovinsko, Štýrsko a Rakousko. Jsou někdy označovány jako ovoce zdraví. Obsahují velké množství beta-karotenu, který je antioxidantem velmi účinným, například v prevenci nádorových chorob. Beta-karoten zabarvuje meruňky dooranžova. Z něj si tělo vytváří vitamin A.

Meruňky dále obsahují zdraví prospěšné látky, které posilují peristaltiku střev, snižují hladinu cholesterolu, posilují imunitu. Obsahují i látky, které zpomalují stárnutí organismu. Mají například dobrý vliv na vlasy, nehty i pokožku, odbourávají tuky. Jako velký zdroj kyseliny listové snižují riziko demence.  Ve 100 gramech se skrývá jen 57 kalorií.

RYBÍZ

Rybíz patří mezi oblíbené zahrádkářské plodiny. Kromě černého a červeného existuje také rybíz bílý, ale nezávisle na barvě obsahují všechny druhy spoustu tělu prospěšných látek.

Co rybíz obsahuje

Najdeme v něm spousty vitamínů, jako například velké množství vitamínu C, dále bioflavonoid, tedy vitamín P, jinak také rutin, který působí jako prevence proti infekcím a podporuje účinnost vitamínu C, díky čemuž již čtyřicet bobulí pokryje jeho doporučenou denní dávku, a mimo jiné také vitamíny skupiny B, které prospívají zejména nervovému systému. Z minerálů v něm najdeme hořčík, sodík, draslík, vápník, ale i fosfor. V rybízu je také spousta vody, vlákniny a cukrů, takže nám dodá energii a pomůže s trávením, skvěle se tedy hodí jako zdravá svačina.

Léčivé účinky

Rybíz slouží zejména jako skvělá prevence proti nachlazení, kašli, infekcím a dokonce i stárnutí organismu. Obsažené flavonoidy pomáhají na problémy se střevy, umí si také poradit s cévními onemocněními, a to hlavně pokud jde o nemoci spojené s problémem křehkých cév, dokáží chránit také mozkové cévy a buňky. Rybíz je močopudný a potopudný a vylučuje tak z těla toxické látky. Díky kyselině pantotenové má příznivé účinky na vlasy a pleť. Známý je také jako schopné antirevmatikum.

Možnosti konzumace

Tělu je rybíz nejprospěšnější čerstvý, bez úprav, zachováte tak totiž všechny tělu prospěšné látky. Dělají se z něj však i sirupy, marmelády či koláče. V letních dnech se dá z rybízu udělat i sorbet, skvělý je i v kombinaci s mátou ve formě zdravé limonády.

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info