Sacharidy

Co jsou to sacharidy?

Sacharidy, nebo také glycidy, uhlohydráty či uhlovodany, se skládají z kyslíku, vodíku a uhlíku a jsou hlavním zdrojem energie pro celý organismus. Tělo je umí skladovat pouze v omezeném množství, proto je třeba je pravidelně doplňovat. Sacharidy rozlišujeme podle složitosti jejich chemických vazeb na monosacharidy, polysacharidy a oligosacharidy. Pochopit rozdíl mezi typy sacharidů může být klíčové pro zdravé a účinné hubnutí.
Monosacharidy poskytují velké množství energie v krátkém čase, protože jejich jednoduché vazby dokáže tělo rychle rozštěpit. Jsou vhodné při náročné tělesné aktivitě. Nevýhodou je, že toto množství je až příliš vysoké a tělo na něj reaguje ukládáním nadbytků do zásob ve formě tuků. Na tak značný přísun cukru navíc reaguje slinivka vypuštěním velkého množství inzulinu, který jeho hladinu v krvi opět srovná - to je však náročné pro srdce. Proto je důležité vyvarovat se časté konzumace potravin obsahujících velké množství jednoduchých cukrů.
Poly- a oligosacharidy jsou složené z monosacharidů a organismu trvá jejich štěpení déle - takže energie z nich vydrží déle a nezpůsobí tělu inzulinový výkyv. Jejich nadbytek se navíc ukládá ve svalech, čímž si organismus utváří pohotovostní zásobu energie na správném místě. Nejlepší je konzumovat je několik hodin před výkonem.

Funkce

okamžitý zdroj potřebného množství energie

zásobárna energie ve formě glykogenu

stavební prvek pojivových tkání (chrupavky, vazy)

Živočišné či rostlinné sacharidy?

Rostlinné zdroje jsou ovoce (fruktóza) a škrob (brambory a obiloviny). Z živočišných zdrojů stojí za zmínku hlavně maso nebo játra (glykogen) a laktóza (mléko a mléčné výrobky). Nevýhodou je, že konzumace živočišných sacharidů je často spojena s příjmem cholesterolu a tuků.

Kde je hledat?

V přílohách, jako jsou brambory, rýže, těstoviny, pečivo, v ovoci, průmyslových potravinách jako jsou sladkosti a v alkoholu. Na alkohol obzvláště pozor – obsahuje takzvané prázdné kalorie: tělo ho sice uloží v podobě tuků, ale nemá z něj žádný prospěch. Energii ani živiny nedodá, pouze zatíží kardiovaskulární systém a srdce zvýšenou produkcí inzulinu.

Příjem sacharidů podle věku a pohlaví

Příjem sacharidů podle věku a pohlaví

Žena (celkový energetický příjem 9 200  kJ/2 200 kcal, sacharidy hradí 55 % z celkového energetického příjmu = 9 200*0,55 /17 = 297 g sacharidů na den)

Muž (celkový energetický příjem 10 000  kJ/2 400 kcal, sacharidy hradí 55 % z celkového energetického příjmu = 10 000*0,55 /17 = 323 g sacharidů na den)

Děti 7-10 let (celkový energetický příjem 8 400 kJ/2 000 kcal, sacharidy hradí 60 % z celkového energetického příjmu = 8 400*0,6 /17 = 296 g sacharidů na den)

Děti 11-14 let (celkový energetický příjem 9 200  kJ/2 200 kcal, sacharidy hradí 60 % z celkového energetického příjmu = 9 200*0,6 /17 = 324 g sacharidů na den)

Druhy cukru:

Druhy cukru:

Glukóza = hroznový cukr
Fruktóza = ovocný cukr
Galaktóza = součást mléčného cukru
Sacharosa = řepný, třtinový cukr
Laktosa = mléčný cukr
Maltosa = sladový cukr

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info