Vitaminy

Co jsou to vitaminy?

Název vitamíny navrhl polský biochemik Kazimierz Funk, když v roce 1912 objevil vitamin B1 v otrubách rýže. Název je odvozen z latiny ze slov vital a amine neboli „životně důležité aminy". Byť nejde o aminy, název se ujal a byl později rozšířen na všechny podobné látky. Vitamíny jsou látky nezbytné pro život, ovlivňují biochemické reakce našeho těla a tak se podílejí na jeho správném chodu. Podílejí se také na metabolismu bílkovin, tuků a cukrů. Až na některé výjimky je musíme získávat pomocí pestré a vyvážené stravy, neboť lidský organismus je sám vyrobit nedokáže.

Když je jich moc nebo málo

Vitamíny dělíme na rozpustné v tucích (A, D, E, K) a rozpustné ve vodě (vitamíny skupiny B a vitamín C). Při sníženém přívodu určitého vitamínu (Hypovitaminóza) se mohou objevovat poruchy funkcí organismu nebo i velmi závažná onemocnění. Dlouhodobá hypovitaminóza může vést až k avitaminóze tedy k naprostému nedostatku určitého vitamínu. K avitaminóze může dále vést porucha trávení, poškození střevní mikroflóry, porucha endokrinního systému nebo jeho nekrytá zvýšená potřeba (např. při podávání léků působících jako antagonisté neboli blokátoři daného vitamínu). Při přebytku vitamínů (Hypervitaminóze) rozpustných ve vodě se jich organismus dokáže zbavit a pokud přestaneme vitamín přijímat, organismus z těla nadbytečné množství vyloučí. Nebezpečí přichází při hypervitaminóze vitamínů rozpustných v tucích především u vitamínu A, u nějž existují i případy smrtelných otrav nebo otrav s doživotními následky. Jako u všeho tedy i zde platí rčení „všeho s mírou".

Více se o jednotlivých druzích vitamínu, jejich vlivu na vaše zdraví a potravinách, kde je hledat, dočtete v jednotlivých článcích. 

HLÍDEJTE SI...

HLÍDEJTE SI...

...dostatečné množství vitaminu D. V důsledku přehnané ochrany při opalování, práci v kancelářích, přesunech v autech a málo času stráveného venku, trpí současná populace v západním světě zásadním nedostatkem vitaminu D. Jeho absence v organismu má za následek deprese, únavu, špatnou pleť a ekzémy. Nepoznáváte se v něčem z toho? Nechte se vyšetřit u praktického lékaře, na vině může být právě nedostatek "déčka". Vitamin D je navíc klíčový při prevenci rakoviny. Najdete ho v rybách, vejcích, ovesné kaši a mléčných výrobcích, dostatečné množství vám však dodá pouze slunce. V této formě se jím dokonce nemůžete ani předávkovat, což hrozí třeba u potravinových doplňků. Doporučená denní dávka je 1000 IU, tedy 25 mcg, sluníčkem však denně můžeme načerpat až 50 000 UI. Někteří lékaři proto tvrdí, že současná doporučená dávka je silně podhodnocená. Více o této problematice v tomto článku.

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info