Vitamin C

(jinak také kyselina askorbová)

Tento ve vodě rozpustný vitamín plní v lidském organizmu mnoho důležitých funkcí. Vitamín C je důležitý antioxidant, chrání tedy naše tělo před nebezpečnými volnými radikály, dále také pomáhá při tvorbě kolagenu, zmírňuje projevy nachlazení, posiluje buněčné stěny, chrupavky a klouby, urychluje regeneraci po fyzické i psychické zátěži, pomáhá ke správné funkci imunitního systému, hojení ran a vstřebávání železa z potravy. Ukazuje se také, že má pozitivní vliv na léčbu některých dlouhodobých nemocí jako rakoviny, diabetu nebo astmatu.

Kde ho najdeme

Lidský organizmus si vitamín C nedokáže sám vyrobit, je tedy nutné si jej pravidelně doplňovat. Můžeme jej najít především v citrusových plodech, jahodách, brusinkách, listové zelenině, bramborách, rajčatech, květáku či brokolici. Tento vitamín je tepelně labilní, při vaření anebo smažení potravin se ztratí asi 60 procent jeho celkového obsahu, proto je zdravější připravovat jídlo v páře. Na trhu je také celá řada výživových doplňků, které nám pomohou ke správnému množství tohoto vitamínu v našem těle.

Když je ho málo

Nedostatek tohoto vitamínu je v naší oblasti poměrně vzácný, ale pokud někdy opravdu nastane, může se projevit únavou, chudokrevností, slabostí, žaludečními problémy či krevními výrony. Při takovýchto příznacích je již nutné vyhledat lékaře.

Když je ho hodně

Jelikož je tento vitamín rozpustný ve vodě, jeho případný nadbytek se z našeho organismu jednoduše vyloučí močí a nezůstane uložený v těle, nehrozí tedy žádné vážnější ohrožení. Citlivější jedinci mohou na vyšší množství vitamínu C reagovat kopřivkou anebo zažívacími problémy.

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info