Vitamin D

(jinak také kalciferol)

Tento v tucích rozpustný vitamín je pro náš organismus velice důležitý, napomáhá totiž vstřebávání vápníku z potravy a jeho následnému vázání v kostech, čímž naše kosti udržuje pevné a zdravé. Dále pomáhá také ke správné funkci kardiovaskulárního systému, pevnosti zubů, udržuje správnou hladinu cukru v krvi, posiluje imunitní systém a pomáhá proti nachlazení a chřipce. Ukazuje se také, že tento vitamín snižuje riziko vzniku nádorových onemocnění, cukrovky, či osteoporózy a pokud už jedinec těmito onemocněními trpí, dokáže dostatečný přísun vitamínu D snížit jejich projevy.

Kde ho najdeme

Tento vitamín přijímáme především ze slunečního svitu. Pobytem na slunci může naše tělo získat až 80 % jeho doporučené denní dávky. Dalšími zdroji jsou také mléko či tvaroh a další potraviny s vysokým obsahem vápníku, dále také sardinky, treska, některé houby, losos či vaječné žloutky.

Když je ho málo

Nedostatek vitamínu D se může projevit postupným měknutím kostí, zvýšenou kazivostí zubů či poruchami imunity. Nakonec to může vést až k osteoporóze či vypadávání zubů.

Když je ho hodně

Ačkoli je vitamín D prospěšný pro vstřebávání vápníku a fosforu, při jeho přebytku jsou tyto funkce naopak narušeny. To může vést k hyperkalcémii a tím k příznakům jako je nevolnost, kovová chuť v ústech či zvracení. V extrémních případech může jeho nadbytek vést až k zástavě srdce a proto je dobré příznaky co nejdříve konzultovat s lékařem.

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info