Vláknina

Co je to vláknina?

Co je to vláknina?

Vlákninou se nazývají všechny látky rostlinného původu, které nejsou rozkládány enzymy lidského trávicího ústrojí. Vláknina se řadí mezi sacharidy, nepřináší nám však žádnou energii, ani stavební látky, ale může nám pomoci upravit trávení a zhubnout. Rozpustná vláknina má schopnost absorbovat vodu, bobtnat a v trávicím traktu fermentuje, proto může být zdrojem energie. Reguluje trávení tuků a sacharidů, váže na sebe vodu a tím nabývá na objemu. To vede k pocitu nasycení. Z větší části je živinou pro mikrobiální flóru v trávicím traktu.

Nerozpustná vláknina v trávicím traktu nefermentuje, není zdrojem energie. Zvětšuje objem obsahu ve střevech a zkracuje dobu, po kterou tam zůstává potrava. Příznivě se uplatní v tlustém střevě, kde se díky zvětšení objemu stolice naředí odpadní látky, které vznikly při trávení. Ty pak snadněji opouštějí trávicí trakt, který je tak po kratší dobu vystaven styku s potenciálně nebezpečnými látkami.

Funkce vlákniny:

  • prodlužuje vstřebávání nejrůznějších živin

  • zabraňuje náhlým vzestupům a následným poklesům hladiny glukózy v krvi

  • má schopnost snižovat hladinu cholesterolu v krvi

  • urychluje chod ve střevech, odpadní a toxické látky tak nezůstávají v organismu příliš dlouho

  • funguje jako prevence rakoviny střev

Kde hledat vlákninu?

zelenina, ovoce a především tyto potraviny: hnědá rýže, celozrnné pečivo, sušené ovoce, jablko, mandle, kukuřice, čočka, fazole, ovesné vločky, pohanka, cizrna, maliny, brokolice, avokádo

Doporučené množství vlákniny na den je 20-35 gramů.

Doporučené množství vlákniny na den je 20-35 gramů.

 

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info