Zásady zdravého stravování

Kvalita potravin, které přijímáme, může zásadně ovlivnit náš život. Ať už spokojeností se svým vzhledem (zvlášť v dnešní době, kdy je těžké vyrovnat se všudypřítomnému a nereálnému ideálu krásy), nebo každodenním pocitem lehkosti, zdraví a energie a hlavně prevencí civilizačních chorob. Na této stránce se dočtete deseti zásad, které by měl splňovat zdravý přístup k jídlu. Můžete začít třeba jen se dvěma a postupně přidávat - pomalé změny jsou ostatně žádoucí, nezpůsobují totiž šok a stres, což rychlý přechod k jinému životnímu stylu v některých případech způsobit může.

1. Začněte tím, že si uvědomíte svůj životní styl. Jak moc se pohybujete? Jak často sedíte? V jakém prostředí se nacházíte? Kolik máte stresu? Jaký jste tělesný typ? Lidský život se v poměrně krátké době výrazně proměnil. Dřív bylo běžné mít hodně pohybu, méně jídla a pravidelný režim. Z toho je nutné vycházet, tak je totiž náš oragnismus nastaven.

2. Vyřaďte z jídelníčku všechny průmyslově zpracované potraviny. Obsahují málo organismu prospěšných (v některých případech dokonce škodlivých) látek v poměru k tomu, jaké přinášejí klady.

3. Změňte chutě. Postupně. Uberte sůl, vyřaďte glutamany a dochucovadla, čaj i kávu slaďte o polovinu méně a nepijte denně sladké nápoje. Odvodníte se, budete se cítit lehčí, možná ubydou i nějaká kila – a to zdravou cestou!

4. Zařaďte do jídelníčku velké množství zeleniny. Nejchutnější je domácí, vlastnoručně vypěstovaná, ale i kupovaná udělá velkou službu. A nemusí být nutně bio, jak se tvrdí v reklamách.

5. Hlídejte si poměr zásaditých a kyselých jídel. Lidské tělo potřebuje k fungování rovnováhu, ta je však často narušena nezdravými potravinami, stresem i znečištěným prostředím a překyselený organismus se vyrovnává s disbalancí odčerpáváním minerálů z vlasů, nehtů a pokožky, čímž rychleji stárne a "rezaví" zevnitř.

6. Jezte pravidelně a ideálně v klidu. Ne vždy je to lehké dodržet, ale prokážete sami sobě velikou službu.

7. Pijte raději čaje než kávu, ta zanáší organismus. Kvalitní čaj má také povzbuzující účinky, ty ale mají pomalejší nástup a trvají déle. Čaje nedráždí žaludek a nezatěžují srdce. Kvalitní černý, earl grey, zelený, bílý či oolong jednou, ideálně dvakrát denně, vám prodlouží život. Pokud si bez kávy opravdu nedovedete představit den, investujte do té kvalitní a pijte ji ve formě překapávané či jako presso. Určitě se vyhýbejte granulovaným instantním kávám.

8. Při výběru potravin se řiďte jednoduchým pravidlem – raději méně kvalitního, než více nekvalitního. Kvalitní potraviny mají lepší poměr živin oproti kaloriím, naopak těmi nekvalitními do sebe můžete zbytečně vpravovat kalorie, aniž by z toho organismus čerpal to, co potřebuje.

9. Pamatujte, že jídlem můžete ovlivnit své zdraví zcela zásadním způsobem! Správně sestaveným jídelníčkem se dá snížit riziko propuknutí rakoviny až o 30 procent, jak prokázala studie dvou kanadských onkologů. Košťálová zelenina třikrát týdně, kostička vysokoprocentní čokolády denně a šálek zeleného čaje během odpoledne vám mohou prodloužit život o několik zdravých let.

10. Zlatá střední cesta je užitečné pravidlo v přístupu k životnímu stylu. Žijte s lehkostí, mějte se rádi, dávejte si jen to nejlepší, netrapte se nezdravými dietami a když občas nedodržíte pravidla zdravého žití, vůbec si to nevyčítejte. Stres z výčitek je totiž ze všeho nejškodlivější.

Máte-li možnost, vypěstujte si alespoň základní zeleninu, bylinky a ovoce. Naučte se nakupovat na trhu, zeleninu i ovoce tam koupíte zaručeně levnější i zdravější.

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info